söndag 22 maj 2011

Tjugoandra maj - dag tvåhundranittiotvå

Ja, sista dagen som arbetslös. Tro det om ni vill! Var 6 dagar ifrån att vara inskriven ett helt år på Ams. Fick jobbet. Vikariat till 31 december en gång så får vi se sen. Känns läskigt. Men skönt samtidigt. Börjar imorgon kl 9.

En vän tyckte jag skulle döpa om bloggen till Lditlotu istället - Last days in the life of the unemployed, men ångrade sig sen när hon kom på att det lät som om jag dött. Det har jag ju inte. Kommer däremot att ha kvar bloggen eftersom det här, än så länge, bara är ett tillfälligt jobb och jag tvivlar på att all galenskap kommer att ta slut i och med detta. Ams, Försäkringskassan och a-kassan finns kvar i allra högsta grad. Spännande blir ju också nu när jag ska bli medlem i en a-kassa, något jag aldrig varit förr. Det kan bli mycket matnyttigt till bloggen där om jag har (o)tur.

Måste dock berätta för er om min sista träff med min coach i fredags. Jag berättade att jag fått jobb och hon hämtar då ett papper som heter "Intyg om anställning" och som har Ams-loggan högst upp. Hon säger att jag ska be min arbetsgivare skriva under och sen lämna in den till henne för att Ams ska veta att jag inte kommer vara hos henne mer. Jag sa att det vet dom ju redan i och med att jag är avaktualiserad från och med fredagen. Hur som helst. Jag läser sedan det finstilta på pappret där det står att pappret ska lämnas in till Ams för att Uniflex ska få sin ersättning för att jag gått ut i jobb, under tiden jag varit hos dom.

Jag knallar bestämt iväg till Ams och ifrågasätter systemet med att min coach och hennes företag ska få pengar bara för att jag råkat fått en jobb under tiden jag är skriven hos dom. Ett jobb som jag sökte före jag blev inskriven hos dom, och ett jobb som jag själv fixat. Ams
säger då att, jo visst ska jag be min arbetsgivare skriva under det där eftersom Uniflex då får sin "bonus" för att jag gått ut i jobb.

Jag går hem. Funderar. Tänker inte be min arbetsgivare att, första veckan, skriva under ett papper som ger min coach pengar för att jag fått jobb hos dom. Det ser ju helt sjukt ut! Och om det är någon som ska få pengar för att jag fått ett jobb så är det ju jag! Det är ju min förtjänst!

Tänker därför gå in till Ams till veckan och be dom, vänligt men bestämt, att klippa sig och skaffa sig ett jobb för jag tänker då fan inte blanda in mitt nya jobb i nån form av pyramidsystem där folk som inte gör ett skit ska få pengar när någon annan fixar biffen. Om de vill ha den lappen påskriven får de gå dit själv och göra det, för jag tänker inte göra det åt dem!

Nu i fredags lämnade jag in min sista närvarorapport och imorgon börjar jag jobba. Ska hinna lämna in medlemskap till a-kassan innan månaden är slut för då får jag räkna mig medlem från 1 maj. Perfekt. Om jag, efter nyår, inte får fortsätta jobba har jag ändå kvalificerat mig till en höjd ersättning eftersom jag jobbat i 6 månader. Jag kan då få 320kr om dagen istället för mina ynka 135. Om jag sedan, efter ett år som inskriven hos a-kassan, är arbetslös är jag berättigad till 80% av min lön.

Det känns som om det går bra nu..

-Over & out.

1 kommentar:

  1. Gratulerar till jobbet! Gött att du står upp mot det förbannade coach-systemet! Lycka till imorgon.

    SvaraRadera