onsdag 15 december 2010

Femtonde december - dag hundratrettiofem

Jahapp. Då var denna dag över. När jag var ute på mitt första varv runt Boulognern (har ju kört dubbelvarv på dagen och sen enkelvarv på kvällen nu den här veckan) så ringde de från banken och ville att jag skulle komma dit en timme tidigare eftersom de fått återbud. Jahapp, sa jag. När jag kom dit gick vi in i något rum, två damer och jag. De frågade lite grann och sådana där klyschiga frågor som "vad är dina styrkor respektive svagheter?" och "vart ser du dig själv om fem år?". Jag sa som det var och att jag inte tänker plugga till att jobba på bank, men de ville hela tiden trycka på att jag kunde jobba i kundtjänsten. Men jag menar, visst, att vara där i tre månader men sen får jag ju inget jobb ändå. Sen innan jag skulle gå så säger hon, med eftertryck:
-Ja, vi brukar alltid säga till alla att, även om vi inte har kostym varje dag allihopa så har vi ju en viss klädkod. Inte för att ni ska springa ut och handla en hel garderob, men jeans är ju inte uppskattat. Men ska man ha jeans så ska de vara så fina att de ser ut som en riktig byxa. Och ja, hel och ren, helt enkelt.

Hm. Jag tittade ner på mina, från Vero Moda svindyrt inköpta, Only Cover-baggy jeans, mina fodrade Blend-skor som ser ut som en snyggare version av Converse och min knälånga munkjacka. Jag kände mig lite utpekad. Hur som helst så äger jag inga "riktiga byxor" så det skiter ju sig redan där. Men men. Så kan det gå. Jag sätter ju mitt hopp till min nye coach som på måndag ska börja sitt arbete mot ett jobb för min del. Tycker det låter väldigt lovande. Skrev förresten en liten fin dikt på rim, nu i juletid, om mina äventyr på banken idag. Håll till godo.

Att gå på intervju på banken - och vara klädd som en pank'en. Då gå det ej bra utan illa - och tanterna dig inte alls gilla. Att ha converse på fot och byxa med pös - gör dig inte snygg som en rik knös. Så om du mot banken stegen styr - klä då på dig en kavaj så dyr.


Har också försökt nå fram till Försäkringskassan idag, eftersom vi ska ansöka om bostadsbidrag i början av året innan sambon (förhoppningsvis) får anställning efter lärlingsperioden. Det är så många konstiga papper man ska skicka med, och tillgångar hit och dit, så jag gick in på Försäkringskassan igår och ville visa det jag fyllt i om det var korrekt. Det visade sig att hela jävla pappret var inkorrekt eftersom damen som gav oss pappret förra gången vi var på Försäkringskassan hade givit oss fel papper. Jubel. Jag fick rätt papper med mig i alla fall och måste också besöka Swedbank för att få kontoutdrag med mera. Kändes liksom inte riktigt kul att gå ut och ta en nummerlapp och ställa sig i kö efter klädkodsfiaskot på intervjun, så tänkte att jag gör det i morgon istället.

Imorgon är det en vecka till dan-före-dan. Spännande. Vi inhandlade den sista julklappen idag, vilket är rekordfiasko för min del, då jag redan började handla i juli. Brukar alltid vara klar i oktober, men i år blev det som det blev. Jag beställde även en ny mobil idag från NetOnNet men det står "Obekräftat leveransdatum" på den, vilket inte känns helt hundra. Mejlade dock och de sa att den skulle komma in i lager så småningom, och om jag beställde ny så får jag fri frakt även om mobilen kommer in i lager efter jul. Det är bra. Det blev en LG T310. Rosa. Me like. Bara 2 megapixelkamera, men det får duga. Den jag har nu är 1.3 och den är inte helt värdelös den heller. Dock verkar min gamla telefon (min underbara, underbara Nokia 7370 i guld) förstå att den sjunger på sista refrängen eftersom den vill ha laddning var femte minut och inte ens orkar ha knappljuset på medan man skriver tre ord i ett sms. But it has served me well. Jag köpte den ju till och med begagnad så den är nog närmare 4 år nu tror jag.

Nu blir det SVT-play och Ung & Bortskämd från i måndags. Vet redan som åkte ut, men det är ju själva vägen dit som är mödan värd, som Karin Boye själv skulle uttryckt det.

-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar