tisdag 7 december 2010

Sjunde december - dag hundratjugosju

Hittade ingen mobil igår. Alla var värdo. Antingen är knapparna på touchscreenen för små eller så har jag bauta-fingrar.

Ams ringde nyss. Kontsigt. det känns som om de inte lyssnar på mig. De ville lämna mitt namn till en viss bank, vars namn jag inte nämner här, som vill ha in två praktikanter i januari i tre månader.

Jag: Jaha, men du vet att jag är inte alls intresserad av att jobba på bank i framtiden. Jag är dålig på matte och tänker verkligen inte plugga vidare till banktjänsteman. Det kan ju vara lite onödigt att ta någons plats då liksom.
Ams: Men nu ska du ju inte tänka på någon annan, nu ska du vara egoistisk. Och du vill ju jobba med administrativa uppgifter.
Jag: Jo, men inte ekonomi. Jag vill verkligen inte vidareutbilda mig inom det och det är ju synd både för de andra sökande och för banken om jag skulle vara där i tre månader och inte tänker vidareutbilda mig ändå.
Ams:Men det är väl bättre att du får komma dit än att inte göra någonting alls?
Jag: Eh, ja hörrö du. Jag vet faktiskt inte om det känns så användbart att vara på ett ställe som inte tänker anställa mig förrän jag läst fem år på högskolan, vilket jag inte tänker göra.
Ams: Då skickar jag ditt namn till kvinnan på banken, så får du göra iordning ett personligt brev och CV för hon kommer att kalla er på intervju till veckan.
Jag: Jaha. Tack då, hejdå.


Kommer inte ihåg om jag nämnde att när jag var på Ams förra måndagen, när jag avslutade min praktik och hon sökte jobb åt mig på Platsbanken, så säger hon: "Här är ett jobb i Mora. Det kan du ju söka?". Ja, det ska jag göra, svarar jag. Då säger människan, och jag citerar.:
Då skriver jag ut den här som anvisning till dig, för då har jag bara tre anvisning kvar den här veckan.
What?! De har alltså en kvot som de ska fylla och eftersom jag ändå tänkte söka det där jobbet kunde hon ju lika gärna skriva ut en anvisning så tjänade ju hon tid på det. Suck.

Verkar också som om sambon kanske får en lärlingsplats. Det har strulat lite med CSN eftersom han har en sista utbetalning kvar, men han ska försöka att stoppa den. Då börjar han 20 december som lärling. Trevligt hoppas vi. Men det är ju alltså att man får prova först. Han kanske inte trivs, eller dom kanske inte trivs, eller så trivs alla så bra att man kan korta ner lärlingstiden och få riktig lön. Äkta pengar. The real deal, I say.

SItter just nu med hela köket fullt av ryskapapper. Jag är inte nervös. Jag känner mig liksom för ointresserad för att vara nervös. Tentan börjar klockan 18.00 så jag har ett par timmar kvar att kolla igenom papprena.
Wish me luck.

-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar