tisdag 26 april 2011

Tjugosjätte april - dag tvåhundrasextiosex

Coachen tittade undrande på mig imorse när jag sa att jag tagit med en utskriven jobbannons (som vi kom överens om) och frågade om jag hade skrivit ihop en ansökan. Det hade jag inte eftersom vi kommit överens om att vi skulle göra det idag. Det gjorde vi inte. Istället tyckte hon att det var en god ide att göra en fejk-intervju. Problemet uppstod ganska snart när hon ville ha ett svar på frågan "Varför söker du just detta jobb?" då hon inte sagt något om vilket jobb jag skulle gå på fejk-intervju hos. Det visar sig tämligen svårt att svara på sådana frågor och likväl frågan om "vad jag skulle kunna tillföra företaget" om man itne vet vilket företag man ska söka jobb hos.

Tror i alla fall att mötet hos coachen slog rekord i längd. 18 minuter. Indeed. Tror hon hade bokat in 45 minuter men så handlingskraftig som jag är blev vi klara snabbt.

Visade sig sedan att Fashion Against Aids inte säljs här i Gävle. Antar jag. Eftersom de inte hade de kläderna i butiken.

Annars känns det väl hyfsat i mitt lilla arbetslösa liv. Ska ringa till Kronofogden imorgon och höra om eventuellt sommarjobb som kan tänkas behövas. Håller tummarna för det. Är mest irriterad på mig själv att jag inte sökt Arkiv- och informationsvetenskap tidigare på universitetet men jag visste väl inte riktigt vad jag tyckte i frågan. Nu har jag en vettig B-plan till hösten om allt den skulle erbjuda är ett inträde i Fas 2. Känns ändå lite surt att ta en tvåterminskurs om 30 hp (går på halvfart då det är distans) när man närmar sig 25. Å andra sidan så ska man ju utbilda sig när man inte har nåt jobb. Och det är ju inte direkt som om arkivariejobben kommer att hopa sig för mig om jag inte har de där jävla poängen i arkivvetenskap. Nej, jag får se det som en backup. En väldigt bra backup måste jag ändå säga.

På fredag ska jag nog kanske hem till en av de andra Lyftet-praktikanterna och titta på prinsbröllopet från England. Spännande! En av (de få?) fördelarna med att vara arbetslös: åka till bekant och grina åt ett alldeles för vackert bröllop mitt vid lunchtid. Man får ta vara på de goda stunderna.

-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar