måndag 24 januari 2011

Tjugofjärde januari - dag etthundrasjuttiofem

Yo. Sitter och dricker te och kollar Platsbanken på Ams.se. Jobbchansen var som vanligt en ångestfylld tiominuters-sväng i fredags där kreti och pleti från arbetslöshetens bottenskrap trängdes i en svettig och illaluktande lokal med alldeles för få jobb.

Coachen i onsdags var som det var. Vi lade nya kort (se bild nedan), denna gången kompetenskort. Jippie. Till slut var jag tvungen att säga att "det här är ju precis samma sak som vi gjort sen i vintras? Vad får jag ut av det här? Det blir ju samma jobb och samma egenskaper som jag listar gång på gång!". Då svarar han: "Jaa, det kan ju bli lite enformigt ibland. Nästa gång ska vi kanske börja att kolla på jobb.." . Men jaaaaa! vafan. Ska man behöva be om att få söka lite jobb på det där stället eller?

Annars var det som same procedure as every year, miss Sophie fast utan björnhuvudet på golvet och all sprit. Han gav mig kort, gick därifrån och kom tillbaka 25 minuster efteråt och gav mig ett papper att fylla i korten på.


Titta vad fint jag kan organisera de här härliga kompetenskorten. Kanske jag jag ta med det i mitt CV? Nu när jag har bild och allt på det hela!


Jag ska dit imorgon också och då har jag fått en liten hemläxa som han så moget kallade det. Jag ska skriva ner gånger i mitt yrkes- eller privatliv som jag har bra erfarenheter ifrån och att jag löst problem som funnits. Han förklarade pedagogiskt: "Det behöver inte röra sig om stora saker, utan det kan vara att: 1) Jag hittar inget i min garderob. 2) Jag städar och sortera kläderna. 3) Jag hittar bra i min garderob.

Jag kollade på honom och trodde seriöst att han skämtade med mig. Men icke. Så det ska jag göra ikväll. Inte städa garderoben alltså, utan fylla i sådana värdelösa små anekdoter på pappret.

Man blir ju ändå lite glad när man ser alla jobb som finns på Ams.se. Tyckte att det här verkade som en bra arbetsplats där de verkligen ser kvinnans fulla potential.


På chefsmötet: -Hm, vi skulle behöva en ny brandman som kan hjälpa oss att släcka de värsta bränderna. -Men hörrö, behöver vi verkligen en brandman? Ska vi inte ta och anställa en kvinna istället? Ja för hon kan ju både laga mat, bada barn, baka bröd och stoppa strumpor samtidigt. Fatta vad effektivt vårt arbete skulle bli.

-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar