tisdag 22 mars 2011

Tjugoandra mars - dag tvåhundratrettiotvå

Oj, här var det längesedan man skrev. Man skulle ju vilja säga att det är för att jag jobbat och stått i, men det vore ju att ljuga. Jag är lika arbetslös som förra veckan. However, så har jag lämnat in min recension och kommenterat på mina klasskompisars. Check! Var på Jobbchansen och hittade noll jobb att söka i fredags. Check! Var hos coachen igår igen och fått feedback på cv och personligt brev. Check!

Idag gick jag upp kvart i åtta och hann både klä på mig och äta frukost innan jag följdes åt med sambon mot hans jobb och sedan tog dubbelvarv i Boulognern. Check, check! Kom hem strax efter tio och ringde till butiken ute på Köpis där jag lämnade in cv förra veckan. Fick prata med chefen till och med. Hon sa att om de hade mitt cv så skulle de höra av sig efter påsk om det blir aktuellt. Ett mammavik i så fall. Hoppas kan man ju alltid göra.

Sen gick jag till Ams som nu har flyttat. Ligger vid vanliga Ams fast i Försäkringskassans gamla lokaler. En av handläggarna låg i en soffa med fötterna på bordet och den andra satt vid ett skrivbord och såg allmänt lat ut. Men hon sken upp när jag kom in och ropade: Ska du ha praktik på Swedbank? Den börjar 1 april!.
Jag liksom: Eh, nej det tror jag inte. Jag var ju där på intervju förut.
Hon: Ja just ja. Varför fick du inte platsen då?
Jag: Jaa, vi passade väl inte riktigt ihop.
Hon: Nä, så kan det ju vara.

För er som kommer ihåg den intervjun så fick jag alltså veta att man inte har jeans om man jobbar på bank. Ganska syrligt sa hon det också. Tack och bock liksom.

Hur som helst ville jag fråga dem om nystartsjobb och hur jag ska presentera det för arbetsgivare jag söker jobb hos. Så här lät dialogen, och jag citerar ordagrant, as usual:

Jag: Jo jag undrar om det här nystartsjobb och hur det funkar för mig.
Hon: Ja, alltså om du har varit arbetslös i 6 månader är du berättigad.
Jag: Ja, men hur länge är jag berättigad till det och hur mycket får arbetsgivaren?
Hon: Jadu.. Det är ju olika det där för ungdomar. (Kom ihåg att människan jobbar uteslutande med ungdomar på ams)
Jag: ja, men det är väl arbetsgivaravgiften som de får betald?
Soffliggande Ams-person: Ja, alltså jag är inte hundra på hur det funkar men det är ju typ arbetsgivaravgiften plus att de får nån skattereduktion månaden efter så man kan liksom säga att det blir dubbel arbetsgivaravgift. Tror jag.
Jag: Jaha.
Hon: Men du kan ju gå in på hemsidan och kolla. Eller så säger du till arbetsgivaren att gå in och kolla på hemsidan. Men det är ju inte säkert att du kan få nystartsjobb, så du kan ju inte lova arbetsgivaren det, men du kan säga att "så vitt jag vet så är jag berättigad till nystartsjobb".
Jag: Okej, ja men då får jag tacka så mycket.

Alltså. Ska jag säga till mina potentiella arbetsgivare att "jag vill gärna ha det här jobbet och så vitt jag vet är jag kanske, möjligen, eventuellt berättigad till så kallat nystartsjobb där ni kan få typ arbetsgivaravgiften betald. Eller dubbla arbetsgivaravgiften kan man säga. Tror jag. Ja, vad säger ni? Ska jag börja på måndag då?"

Ja jag säger då det. Herreminje. Hade de inte kunnat gå in på SIN hemsida för att se vilka regler som gäller så att DE också vet nästa gång någon frågar? Nej, det går inte. Lite irriterad blir man ju. Och sen kommer såna här jävla program som Jobbjägaren som börjar på torsdag som verkar vara nån typ som ska sätta dit lata människor som skiter i att söka jobb. Bra! Då tror alla att vi är så. Eller ja, de som inte redan tror det förstås. För vi unga arbetslösa sitter ju bara framför teven alla dygnets timmar och håvar in våra pengar den 25. Japp.


-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar