fredag 12 november 2010

Tolfte november - dag hundratvå

Det är kväll. Mörkt. Kallt. Regnigt. Den första riktiga snön kom nu i veckan. Kaos. Enligt tidningarna. Förvånande att det fortfarande finns människor som blir just förvånade varje år runt november när det kommer snö. Herregud.

Ja, intervjun gick som sagt bra på Systemet och han ringde en referens redan samma dag (fick jag återberättat av referenser). Han hade sagt att jag "var precis en sån person som de sökte". Det känns ju bra. Han ringde idag och erbjöd mig jobb, men hade redan hört från hon som jobbade med mig på Kronis att jag skulle tacka nej. Fick sedan ett till samtal från ett annat ställe som också ville ha mig just kring mellandagarna. Ja, vad gör man liksom. Jag berättade som det var att jag inte kan jobba mellandagarna men att hon gärna fick höra av sig om det kom upp något mer jobb efter jul och nyår. Hon lät jättepositiv, så det känns bra. Mitt CV verkar fungera, vilket är skönt att veta. Jag satsar stenhårt på praktiken nu, de ska rekrytera fyra personer till veckan. Tyvärr ska man ha viss utbildning som inte jag har, men jag har ju erfarenheten istället. Ja, ja. Jag ska söka i alla fall. Jag ska även be om att få ett fint rekommendationsbrev från chifen där när jag slutar. De har väl säkert något standardbrev, men det gör detsamma. Jag vill bara ha ett bevis på att jag jobbat häcken av mig där. Speciellt om jag kommer vara helt solokvist från jul till 12 januari då jag slutar.

Jo, programmet Ung & bortskämd. Alltså. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag återger några citat och ber er att titta på programmet. Om så bara för några minuter. Det är som att titta på science fiction. En helt annan värld.

Dezirée ska bli skådespelerska och nöjer sig inte med ett annat jobb: Jag är inte arbetslös. Jag är frivilligt arbetsstrejkande.

Jag städar inte mitt rum. Usch nej. Varför skulle jag? Det är ju en del av huset. Och min mamma städar huset.

Jag städar inte. Det enda jag skrubbar är mitt ansikte. Jag skulle aldrig skrubba typ en diskho.

Vattnet tog slut i huset. Jag tror att det kan vara att många duschar länge med vattnet på. Jag tycker att man kanske kan tvåla in sig innan man går in. Sen kanske man inte behöver så mycket tvål heller, för det blir kladdigt om man bara ska gå in och sen ut igen efter en minut kanske.

Lök. Okej. Gul eller röd? Men den här är ju inte röd, den är ju typ lila.



Ja herregud. Det är ju så man garvar ihjäl sig. Vissa hade aldrig, och då menar jag a l d r i g, varit i affären och handlat förut. Helt sjukt.

Jobbchansen var kanonbra idag, konstigt nog. Fanns två jobb på Gästrikelärling till sambon, bland annat samma som han sökte förut och fick vänta så länge på svar från. Den killen som fick det hade hoppat av. Spännande. Så nu håller sambon på att göra en ny animering som han ska göra klart och skicka in igen. Jag hittade något jobb som jag ska söka också. Spännande. Jag känner nu att jag verkligen skulle kunna jobba på kontor så som jag gör nu om dagarna. Helt skönt att ha sitt skrivbord, sin flextid, sin gemensamma fika, veta vad man ska göra om dagarna. Så, alla ni som söker en kontorist - här är jag. Kan allt från att vara trevlig i telefon till att arkivera papper och redovisa mål. Kan säker koka kaffe också om det skulle kännas nödvändigt, och om någon lär mig.

Nu snart kommer svärföräldrarna på besök, eftersom de ska gå på Euskefeurat imorgon på Gävle Teater, så då ska vi titta på Doobidoo och ha det trevligt ikväll. Cheesecake finns i frysen och chipsen är inhandlade. Tror att detta är SAOLs deskription på substantivet fredagsmys. Sen kanske Akademiens förste ständige sekreterare Nils von Rosenstein skulle ha några synpunkter på mitt engelsk-svenska ordval i och med ordet deskription och kanske föreslagit ordet beskrivning istället, för att inte vara medskyldig till att vårt svenska modersmål sakta men säkert dör ut genom engelskans inflytande.

Men, man måste ju hänga med i svängarna, för tusan hakar, Nisse! I och med detta säger jag, på ren svenska:

-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar