torsdag 10 februari 2011

Tionde februari - dag etthundranittiotvå

Just kommit hem efter en tre timmars sittning på Waynes Coffee med den utmärkta Martina-koden. Ska skriva bokrecension på den till Kulturjournalist-kursen. Kul kul.

Alltså. Ams. Den eviga följtongen. Jag mejlade ju och fick svar att de tyckte att jag skulle söka på Enrio efter företag. Jag svarade. Detta är alltså kopierat ur mitt riktiga mejl:
Mitt problem är, som jag skrev, att då jag inte har några kontakter är min chans väldigt liten att få en praktik genom att skriva eller ringa företag. Det
säger jag inte för att jag är lat, utan för att jag vet och har försökt. Det låter inte seriöst när en person ringer och ber om att få praktisera hos dem,
eftersom det låter som om man går i fyran på lågstadiet när man säger att man vill praktisera. Ett annat problem är: Hur ska jag uttrycka mig på ett sätt så
att de begriper att jag inte vill hålla på med ekonomi? När jag söker på Eniro och alla andra sökmotorer så är det ju endast redovisningsbyråer och annat inom
ekonomi som dyker upp.

Hoppas du förstår mitt problem.
Svaret jag får, och det här är inget skämt, från samma handläggare som jag alltså har mejlat med hela veckan angående min coach och min svårighet att hitta jobb, lyder som följer:

Gå på Jobbchansen imorgon för där är det ett företag som
söker praktikanter och se till attdu har ett bra cv med
sig och titta gärna in på deras hemsida innan så de vet
vad de pysslar med.
Annars kanske de är en bra ide´att skaffa sig en coach
som hjälper dig med kontakter mot arbetsgivare.
Hör av dig och lycka till på fredag.

For real? En coach? What the -biiip-. Skämtar hon med mej eller? Ska jag ta och skaffa en coach? Jag har ju för fan redan en coachjävel som inte sköter sitt jobb. Verkar seriöst inte som om någon sköter sitt jobb. Förutom jag då, men jag ju inget jobb att sköta så jag är ju excused. (Sen kan man ju också lägga märke till att hon säger att jag ska ha ett bra cv med "sig" (?) och att jag ska kolla in på hemsidan så "de" vet vad de gör. Ja, det är väl lika bra att jag kollar in där så att någon har koll på vad de gör, för det verkar ju lite si och så med den saken, obviously. Det verkar, och rätta mig om jag har fel, som om hon tagit en text med typ titeln "Såhär svarar du en arbetsökande" och sen försökt skriva den personligt till mig, men missat på ovan nämnda ställen och således blir genomskådad som Arbetsförmedlingshandläggare.) Tack och bock. Autograferna skrives därborta.

Nu ska jag försöka skaka av mig vreden och göra det lilla jobb jag faktiskt har - bokrecensionen - och sedan gå och handla på Willys när sambon slutar jobbet. Imorgon åker jag upp till mitt kära Hälsingland och ska medverka på dop av världens finaste bäbis. Min livsstödjarbäbis. Eller vad man ska säga. Det barn som jag är livsstödjare åt. Det är alltså som gudmor, fast jag som är odöpt kan ju inte bli gudmor eller fadder, därför får jag äran att vara livsstödjare. I like it!


-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar