onsdag 11 augusti 2010

Elfte augusti - dag tio

Gick upp tidigt, gick iväg till intervjun, fick inte en enda fråga om mig själv men detta kompenserades med en massa klagoprat över arbetsplatsen och dess arbetsuppgifter. Det visar sig att jobbet jag var intressant för är extra vid behov, och då nattetid (mellan 22 och 07). Känns sådär. Med tanke på att jag inte hade en aning om vad jag hade att vänta imorse kändes det som en smärre chock när de ville att jag skulle höra med Ams om hur det funkar med ersättning och liknande om jag skulle få extrajobb, och sedan komma tillbaka och ge besked. Jag gick hem, bröt ihop och undrade hur fan jag skulle göra. Efter råd från sambo samt föräldrar gick jag dit igen och sa som det var: "Jag har aldrig gjort något liknande och jag vet inte om jag passar, men jag skulle vilja testa." De bokade in mig att gå med en anställd och prova på onsdag och torsdag nästa vecka. Sedan vet jag inte vad som händer. Är det menat att jag ska säga om jag vill fortsätta då eller är jag tvungen att fortsätta längre innan jag säger något, eller blir de sura om jag fortsätter längre och sen säger att det inte verkar passa mig? Я не знаю*, skulle jag helt klart vilja påstå.

Det roliga i kråksången är också att vid mitt besök hos Ams berättar de att jag får extrajobba samtidigt som jag uppbär ersättning från UGAn. Problemet är att om jag jobbar över 8 timmar mellan 8-17 på en vecka så dras det av från ersättningen. However, kan jag jobba hur mycket jag vill efter klockan 17.00 fram till kl 08.00 utan avdrag. Även helger. Det är ju bra. Med detta inte sagt att arbetet och arbetsplatsen passar mig, men jag ska ge det en chans nästa vecka.
Jag tror inte jag skulle varit så skeptisk om inte intervjuarna hade lagt fram allt så himla krasst! Allt var dåligt, svårt och jobbigt kändes det som om de sa. Hm. Ja, hur som haver så får vi se. Ska försöka att inte tänka på det fram till tisdag så jag måste ta fram passande outfit för jobbet. Får dock låna vissa klädesplagg.

Imorgon börjar den så kallade Sommaryran här i Gävle, men denna gång i Stenebergsparken på Brynäs. Förmodligen kommer inte alla stånd och marknadsgubbar förrän på lördag, som det var förra året uppe vid Läkerol (då det var typ 3 godisstånd och ett som sålde köksluckor där de första dagarna). Vi ska i alla fall göra ett försök och gå dit. By the way, vem fan går på marknad och köper köksluckor? Jag har liksom aldrig känt, när jag går där med min sockervadd, att "Nu skulle det vara gött med en kökslucka. Näe, attans! Jag är osäker på måtten. Jag tar en varma chips istället då."

En rolig, men även förödmjukande, händelse är att jag ägnat en stor del av kvällen att spela Wii-spelet av "Are you smarter than a 5th grader?". Slutsats: Nej. Men vafan är det för jäkla frågor egentligen?! "How many variations are there in the minor scale?" (2nd grade question) och "Where is the I before the E except before one of these letters?" (1st grade question) Man ba: Eh? På A svarar jag B och på C vet jag inte. Får jag välja 50/50 eller ringa en vän? Nej, det fick jag inte. Däremot fick jag fuska och kopiera min femteklassares svar. Och tror ni inte på fan att ungjä*** svarade fel! Så tvingas man stå där med skammen och säga "I am without a shadow of a doubt not smarter than a fifth grader". Humiliating, I say. Det spelet rekommenderas inte. Hrm.

Såg nyss på nyheterna att en liten flicka uppe i norra Sverige har skrivit ett brev till regeringen och undrar varför hennes bröder får spela våldsamma datorspel med 18-gräns fast de är yngre än så och inte få några påföljder. Hon fick till svar att det inte fanns någon lag utan mer rekommendationer. Hon blev nöjd med svaret, men skulle föra ärendet vidare till högre instans för att få igenom en lag. Hon är ju underbar! Fler av henne och det skulle inte finnas krig i världen. (Förmodligen skullle hon inte heller ha några bröder, men det är ju en annan femma).

Ну, я устал и иду спать**. Buenas noches, my fellows.

-Over & out.

*/Ja ne znajjo/ = Jag vet inte.
** /No, ja ustal i ido spat(s)/ = Nåja, jag är trött och går och lägger mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar