torsdag 26 augusti 2010

Tjugosjätte augusti - dag tjugofem, del 2

Ajm bäck! Har just sorterat ur massa struntpapper från Ams och gamla skolgrejer från i våras. Nu finns det plats för alla papper till ryskan i min plastfickemapp och allt från Ams ligger i en annan mapp. Men, nu till dagens mystiska möte på Ams!

Kommer dit 17 över 14 och det står redan tre pers utanför dörren och det är helt becksvart där inne i rummet. Vi börjar småprata lite och två tjejer som står där börjar prata som om de har full koll på vad tjänsten går ut på. Jag tittar storögt och nickar instämmande. Gubben som håller i allt kommer fem över halv (vi skulle börjat halv) och efter honom går vi alla 35 som sökt tjänsterna. Den första kvarten står karln och försöker få i en sån där liten kontakt till datorn som ska sättas i en kontakt från projektorn. Det går väl sådär. Eller låt mig säga såhär: han lyckas inte. Det han sedan berättar om företaget (utan hjälp från sin, säkert fina, Power-pointpresentation) kan sammanfattas i korta punkter:
  • Företaget som heter som en stor del av Svea rike som ligger geografisk, ska vi säga, motsats till Skåne och sedan en synonym till en stor dörr, har tagit företagsnamnet från ett redan befintligt företag som dock inte längre finns som aktiebolag. Detta medför att folk redan känner igen namnet vilket underlättar, påstår karln.
  • Företaget ska konkurrera ut Ams genom att göra "allt som inte Ams gör. Och bra!".
  • Ord som sociala nätverk, bloggar och facebook förekommer över huvud taget inte första timmen (trots att rubriken på tjänsten innehållt all dessa ord) och jag undrar om jag verkligen gått på rätt information. Istället pratar karln om att vi ska hjälpa arbetslösa till jobb (!?).
  • När samme karl försöker förklara att det är två olika rekryterare som sköter anställningsintervjuerna säger han: "Det är för att det inte ska bli liksom att jag är gay och kanske tycker att du (pekar på en kille som sitter bredvid sin flickvän) är jättesnygg och har förtrollande ögon och anställer dig därför". Eh. Vad är det för problem med att bara säga att man vill ha två opartiska intervjuer?
Jag förstår ännu mindre av vad företaget vill, nu när jag varit på mötet och det var ju inte heller upplyftande när han berättade att han startat upp det för tre (!!!) veckor sedan och var orolig för hur utslaget ska bli i valet då han är beroende av bidrag som Alliansregeringen basar över och som kanske försvinner i och med en Socialdemokratisk seger. Hm.

Då rubriken handlade om sociala medier och att skriva trodde jag åtminstone att det var något sådant med i bilden. At the end, nämnde han att man ska göra reklam för hans egna, nya arbetsförmedling via olika medier. Okej? Jag vill skriva, inte sitta och göra någon form av fejk-annonser i min blogg. Hm. Vänta nu. Är det inte just precis det jag gör nu? Har jag blivit lurad? Har jag gått rakt i fällan? Får jag betalt för detta?

Hur som helst är det svårt att ta en arbetsgivare på allvar när han upprepade gånger, och då menar jag upprepade gånger (ca 15 ggr under 1 timme och 30 minuter) säger "interjuver". Inter j u v er. En vad? Jahaa, en interjuv! Alltså mjölkorganet hos vissa däggdjur? Eller egentligen inte mjölkorganet eftersom det heter "inte(r)"juv. For real! Jag höll på att räcka upp handen och liksom vara så där jävla störig som vissa kan vara och rätta honom. Jag nöjer mig dock med att göra det här på bloggen i min anonymitet. Dock satt det så klart en tjej framför, en sådan som vi här hemma kallar Kulturbrosch. Det kan vara en tjej eller kvinna i valfri ålder som klär sig lite kulturaktigt och som Henrik Schyffert skulle uttryck sig "drömmer sig tillbaka till den där drejarkursen 1968". Så, en Kulturbrosch satt det framför mig idag. Hon var kanske bara mellan 25 och 30 år och satt och nickade och hummade så där högt och instämmande till allt karln sa. Fruktansvärt irriterande, när man försöker somna..

Är mycket spänd på min träff med butikschefen imorgon. Inte för att vi bestämt träff men han skulle tydligen vara där på morgonen, så åker nog dit till de öppnar så man är säker att man inte är seg och att man har gått på lunch eller tagit en tidig helg. Efter detta blir det Jobbchansen på Ams som imorgon innebär Fjällmässa, vilket är något som inte intresserad mig ett dugg. Vill inte jobba som liftvärd i Åre eller som skidvallare i Kläppen. Men dit ska vi. Inte till Kläppen utan till Jobbchansen! Dock sa de på UGA-mötet imorse att vi egentligen borde komma tidigare, vi ungdomar, för "det är så många 50-taggare som går omkring med cykelhjälm och snor godis och gratis små-pennor här". Det börjar 10 imorgon men håller på ändå till 14 så vi hinner nog dit efter vi varit till det potentiella jobbet. Eller nog, och nog. Vi måste hinna. Där finns ju gratis godis och pennor!

Dagens fundering: Om Dédé fortfarande jobbar som dvärg på Fortet. Vart är då Alain? Kanske har Muffe det inte lika ensamt längre..

-Over & out.

1 kommentar:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=v7myMTvzNww&feature=related

    SvaraRadera