måndag 30 augusti 2010

Trettionde augusti - dag tjugonio

Skulle gå upp klockan åtta och masa oss iväg på promenad och gå upp till högskolan och sätta upp lappar om böcker som vi inte behöver längre. Vaknade åtta av att det spöregnade på jag trodde att taket skulle falla in. Somnade om. Vaknade elva och gick upp. Har nu suttit och sökt på internet om det finns någon vänlig själv som vill sälja sina ryskaböcker, men tji fick jag. Ingen vill sälja dom. Som tur var mejlade läraren till mig och sa att jag inte behövde den nya grammatikboken eftersom jag köpt en så dyr i våras. Höhö. Plus att den andra läraren tyckte jag skulle vänta med den andra boken också eftersom vi kanske inte behöver den så mycket. Så nu har jag två lärare i ryggen och en klasskompis som kan scanna. Splendid. Men hatar ändå att inte ha böckerna framför mig. Datorer och jag - det är något som hängt med sedan vi i andra klass fick en varsin bärbar dator på min skola. Jag vägrade att använda den och satt och skrev mina berättelser för hand. Jag gillar fortfarande inte att göra anteckningar på dator utan gör det hellre på ett papper bredvid. Men, men, även jag lär väl följa med i utvecklingen.

Nu har jag i alla fall skrivit ut papprena till imorgon och ska försöka sitta och läsa igenom och kolla vad som ska tränas på. Verkar vara lite repetition första gången för den första inlämningsuppgiften vi har verkar bara vara att skriva och berätta lite om oss själva. Låter bra.

Nu ska jag kolla igenom hand-outen till imorgon och skriva ner stödord och översätta det jag inte förstår. Sen blir det promenad och efter det fortsätta att göra uppgifterna till imorgon. Skriver mer ikväll om vi lyckas se "Fångarna på fortet" på TV4-Play. Finns säkert mycket att kommentera där.

Dock får ni idag dubbelt upp av Dagens schlager. Passande nog för idag kommer här anledningen till att jag började läsa ryska för ett år sedan: Анастасия Приходько. Rysk sångerska som var med i den ryska versionen av typ Idol men framförde Mamo 2009 i Moskva. Denna låt hamnade på elfte plats medan gnissel-gutten från Norge vann och vi skickade Malena Ernman.

Анастасия Приходько - Mamo
Kanske något av de snyggaste framträdandena någonsin, med skärmarna och inlevelsen. Och nej, man behöver inte sjunga rakt för att det ska vara fint.

-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar