lördag 28 augusti 2010

Tjugoåttonde augusti - dag tjugosju

Då det är helg och annonserna på Ams inte direkt flyger in har jag inte mycket att säga om jobbläget idag. Dock kan jag bjuda på en härlig bit av mejlet jag fick igår av den suspekta chefen för företaget jag var på information om i torsdags. Han mejlade igår kväll om rekryteringsprocessen och jag måste säga att det är lite halv-svårt att förstå honom. Nu tänker ni, men gud vilken hemsk människa hon verkar vara som hackar på folk som inte kan stava. Absolut inte. Jag har full förståelse för människor som har svårt att uttrycka sig i skrift av olika anledningar, dock tror jag att dessa inte heller frivilligt tar på sig att skicka ut långa mejl om en tjänst de söker folk till. Åtminstone inte före någon annan person läser igenom och rättar till där det blivit lite luddigt. Det står bland annat att: "Det jag vill av Er är att jag mig 3 förslag på tider". Jag är liiite osäker på vad karln menar, men det kanske är okej om jag svarar något lika luddigt så kanske man inte märker att jag missförstått?

Det här är inte, om ni hittills trott det, en politiskt korrekt blogg. Jag kanske rentav har skottpengar på mig. Det är sådant man får leva med om man vill uttrycka sig om sådant jag skriver om. Irritationen över små och obetydliga saker når ibland inga gränser. Men irritationen över stora och väldigt viktiga saker är ibland mycket värre och...

...apropå det, läste jag häromdagen om SD som uttryckte sig lite väl klumpigt, milt sagt. Då "moskéerna poppar upp som svampar ur jorden" blir de lite rädda för den pågående islamiseringen av Sverige eftersom det är en del av Jihad att migrera till andra länder "för att sprida Sharia". De avslutar med att styrka vad de egentligen håller på med, alltså hets mot folkgrupp enligt mig: "Precis som vi tog kampen mot nazismen och kommunismen måste vi ta kompen mot islam idag". Får man uttrycka sig så på allmän plats? Sen kan man ju diskutera deras valfilm där de burkaklädda invandrarkvinnorna springer förbi den snälla tanten med rollator och snor alla svenskars surt förvärvade skattepengar. Ja det är för jävligt, ska inte tanten få någon pension hon då? Men herregud människor. Man kan inte förbjuda invandring för att man tror att de som invandrar ska ta över hela landet och religionen. Då har man verkligen ingen tro på sig själv. Är man så rädd att bli manipulerad in i islam, kanske man borde fundera över sin egen situation och självförtroende (påminner mycket om homofobin som ofta verkar vara personers osäkerhet på sig själva). Naturligtvis kan man inte säga att alla ska få komma till ett land och leva precis efter de regler och lagar som de hade i sitt hemland - det fungerar inte - men man kan heller inte säga att alla invandrare är kriminella, ökar brottsligheten och våldtar svenska kvinnor. Någon jävla måtta får det väl vara på den här yttrandefriheten.

När jag ändå är inne på det spåret, kan jag tipsa alla om att se musikalen Hairspray från 2007. Det är klart att ni kan se versionen från 1988 också, men den är mycket sämre, så gör inte det. Handlingen utspelas i Baltimore i början av 60-talet och segregationen mellan svarta och vita är vardag. Huvudpersonen är Tracy Turnblad vars högsta önskan är att få bli medverkande i musik- och dansprogrammet The Corny Collins Show, men då hon väger några kilo för mycket har hon inte så stor chans att bli antagen. Stationen som teveprogrammet sänds på har en dag i veckan en så kallad "Negro Day" då alla medverkande som inte är kritvita, äntligen får vara med. Jag och sambon såg denna film på bio när den kom 2007 och jag tycker fortfarande att det är en av de bästa filmer (och musikaler) som någonsin gjorts. Dock är det ju märkligt att när vi var på bion var vi bland de äldsta där. Filmen är barntillåten eftersom den inte behandlar direkt våld eller liknande, men man blev ju lite ledsen för barnens skull som satt och skrattade åt John Travolta i klänning och peruk och inte alls förstod budskapet om rasåtskillnad. Å andra sidan, vem är jag att döma. Jag såg Bröderna Lejonhjärta när jag var liten, men det var inte förrän för ca tre år sedan som jag fattade vad som egentligen hände i början innan de kommer till Nangijala och av vilken anledning de kommer dit.
Tror att det var sambon som av någon anledning sa: Ja, som Jonatan när han hoppar ut ur huset och dör.
Jag: VA?! Dör han? Men vad händer med Skorpan då?
Sambon: Jamen, han dör ju också. Han är ju sjuk. Det är ju därför de hamnar i Nangijala.
Ja, så kan det vara. Kanske är det bättre att se Bröderna Lejonhjärta när man är liten och inte förstår. Kanske är det bättre att se Hairspray och glädjas åt scientologmän i klänning och fat-suit istället för att fundera över hur grym världen kan vara. Hur som helst, se Hairspray, I tell you! Här är trailern!

Dagens promenad fortlöpte mindre dramatiskt än gårdagens eftersom ingen geting gick till attack varken på mig eller sambon. Dagens motionslåtar recenseras som följer:

Silly Really - Per Gessle Ja!
I love it loud - Kiss Absolut!
När morgonen gryr - Gösta Linderholm Haha! Glöm!
Där björkarna susa - Jailbird Singers Totalt oduglig i uppförsbackar!

När vi ändå är inne på finkammade (?!) sjungande pojkar kan man återigen se hur min (smått förvirrade?) uppväxt präglat mig, när jag istället för att sitta och göra bakgrundsbilder på min dator föreställande Twilight-killarna eller Justin Bieber (vem fan är han egentligen?), just nu sitter och kollar på klipp på Youtube med denne stilige herre: Claes-Göran Hederström. Det ni tjejer, det var en riktig karlakarl det! Eller var och var, han är väl still going strong.

Tänkte i och med detta (samt tillsammans med klippet på Arvingarnas framförande av Eloise) starta "Dagens schlager" här på bloggen. Håll till godo!
Notera blåsinstrumenten (trombonerna?) i början av låten som påminner om Lill-Babs' Älskade ängel.



-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar