tisdag 10 augusti 2010

Tionde augusti - dag nio

Jahapp. Har utvecklat någon form av allergisk reaktion i samband (förmodligen) med penicillinet jag äter för förkylningen. Plus att jag tydligen rivit mig tre gånger i pannan. Snyggt. Speciellt snyggt med tanke på att det ringde en potentiell arbetsgivare/praktikplats imorse och vill träffa mig imorgon bitti. Det är bara att hoppas på att allergiska reaktionen kan re-aktionera sig någon annanstans just imorgon, eller åtminstone inte sprida sig. Kul. Inte.

Var idag, med anledning av ovan sagda telefonsamtal, till UngAms som jag kallar det. Det är alltså Arbetsförmedlingen men som inriktar sig på ungdomar under 25. Dit får man gå på öppet hus mellan 13-16 på tisdagar. Jag cyklade dit och frågade om praktiken och hur det funkar om man jobbar helger och dylikt (fråga 1). Frågade också om det finns några bestämmelser om att man ska ha vissa timmar i veckan undanlagda (borta från arbetsplatsen, det vill säga) för att ägna sig åt jobbsökeri. Mannen svarar följande:

Fråga 1: Hm. Jaa. Njaa. Helger.. Det måste vi ta beslut på i så fall.
Fråga 2: Nej, sånt finns det inte för det här.

Eftersom han verkar lite sullig drar jag en Berghagen på honom och tar cykeln och sticker vidare till vanliga Ams. Där ställer jag samma frågor till en kvinna. Kvinnan svarar följande:

Fråga 1: Nej, du ska inte jobba helger.
Fråga 2: Nej, när du har praktik är du ju fortfarande 100% arbetssökande och du måste söka jobb samtidigt.

Blir därefter slussad vidare till nästa kvinna, som säges ska kunna svara på fler frågor om praktik. Smart som jag är, efter två olika svar från två olika människor, frågar jag samma saker. La mujer numero dos, svarar följande:

Fråga 1: Helger är OK. Men om du jobbar en helgdag måste du vara ledig en vardag. Du får bara jobba 5 dagar i veckan.
Fråga 2: Ja. Här står (plockar fram ett papper med överskriften "Praktik") att 4 timmar i veckan ska ägnas åt jobbsökeri utanför praktikplatsen.

Är detta inte härligt? Jag har tre olika svar att välja bland. Jag tror jag hoppas att arbetsplatsen imorgon inte frågar något om dessa frågor. Om de nu mot förmodan skulle göra det, har jag några alternativ på lut:

Alternativ ein: Säga som det är att Ams-trams är sulliga och knappt vet själv var de jobbar, än mindre vilka regler som gäller vid praktik
Alternativ zwei: Ljuga ihop ett eget förslag som jag tycker låter bra i mina öron.
Alternativ drei: Titta oförstående, säga "Yo no comprendo" och dra en Berghagen på dom.

Ikväll blir det att förbereda sig inför morgondagen samt njuta av säsongens sista Allsång på Skansen.

-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar