måndag 9 augusti 2010

Nionde augusti - dag åtta

Efter att ha gått upp 7.45 för att duscha, och göra mig i ordning inför att gå och lämna CV och presentera mig på ett nytt ställe i stan innan coachmötet, upptäcker jag att det spöregnar ute och jag blir på dåligt humör. Går och lägger mig igen och går upp 8.30 istället och struntar i CV-lämnandet, for now. Tar med mig min snygga väska och ett glatt humör mot Ams, där det som vanligt står en folkhop utanför eftersom de inte öppnar förrän 10. Förstår inte varför de bokar in möten prick 10 när de aldrig öppnar i tid!

Blir hämtad ute i regnet av den människa jag träffade förra gången, för min coach är tydligen sjuk. Vem fan är inte det? sa jag. Eller tänkte jag. Vi går sen igenom vad jag sökt för jobb och denna konversation spelas upp:

Hon säger, som vanligt: ”Du borde fundera på det här med handels. Det går ju aldrig att få ett heltidsjobb inom handels. Och det kanske funkar ett tag, men jag tycker du borde börja fundera på vad du vill göra."

Jag svarar, som vanligt: ”Jag söker inte bara handelsjobb. Jag söker allt.”

Hon svarar, som vanligt: ”Ja, jag misstror dig inte. Det är bara det att man får inte underskatta sig själv och strunta i att söka jobb bara för att man inte uppfyller alla kriterier.”

Jag tänker, som vanligt: ”Nej, det är möjligt, men jag kan ju heller inte ansöka om att bli hjärnkirurg på Sahlgrenska.”

Vi kom överens om att min riktiga coach ska boka in ett möte om några veckor så ska vi fortsätta med vad vi nu skulle gjort den här dagen då istället. Jag fick också veta att min coachperiod inte är slut i och med denna period av 3 månader, då jag får 6 månader coachning till, när jag går in i UGAn, av en extern coach. Det låter bra tycker jag. Jag ska ringa runt till flera och höra hur gärna de vill coacha mig. Tänker inte välja första bästa inte.

Stand-in-coachen tyckte även att jag skulle gå ner på nedervåningen (markplan i och för sig för de som går på gatan utanför, men nedervåning för mig som satt i en liten skubb på våning 2) och söka alla praktikplatser jag hittade på väggen. Detta kan ju låta som en rolig kalaslek i stil med ”Sätt svansen på åsnan” eller ”Slå sönder piñatan!”, men det är helt enkelt så dassigt som det låter: Det sitter lappar uppsatta längs en vägg med en stor lapp som säger ”PRAKTIKPLATSER”. Inspirerade. De har ju i alla fall valt blått papper - gotta give ’em credit for that.

Jag tackade för mig och drog en Berghagen på henne - tog cykeln och stack.

De senaste timmarna har vi haft filmdag och tittat på Peter Jackson’s ”The Lovely Bones” eller ”Flickan från Ovan” som den heter på svenska. Den var bra fram till att Jackson förstör slutet. Eller Jackson och Jackson, den var ju baserad på en roman så det är väl författaren som ska ha spö.

Ringde nyss till det nya stället i stan och frågade om det gick för sig att komma förbi med ett CV, vilket det gjorde, så ska springa dit as soon as vattenkokare är avkalkad. Eller kalkinpoistoaine som det heter på finska. Jojomän. Man är ju som ett uppslagsverk.

Resten av dagen kommer nog spenderas framför teven, har jag en stark känsla av. Men det är ett korrekt beteende om man redan varit på Ams, sökt jobb personligen, kalkat av vattenkokaren och fortfarande har ont i halsen. Inte för att jag trodde att avkalkningen skulle hjälpa mot halsont, men you know what I mean. Ikväll är det sista delen av SVT:s underbara, gamla serie ”Pusselbitar”. Den är strålande pinsam på ett härligt svenskt vis. Sen fortsätter tablån med en av favoriterna ”Celebrity Rehab with Dr. Drew”. Har man ingen riktig spänning i livet är detta gott nog.

Justja, fick brev från Ams idag:


Meddelande om nekad anvisning

Motivering: Arbetssökande under 25 år kan beviljas arbetsmarknadsutbildning endast om de är inskrivna i jobb- o. Utvecklingsgarantin för ungdomar. Du är inte inskriven i jobb- o. Utvecklingsgarantin.


Är det inte underbart hur de uttrycker sig. Så otroligt personligt och fint. Dock tycker jag att interpunktionen här är slightly better än i det förra brevet. Vart är världen på väg?

-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar