fredag 27 augusti 2010

Tjugosjunde augusti - dag tjugosex

Dagen började med en bussresa ut till köpcentret där jobbansökan skulle lämnas in. Hela alltet kunde gått åt helvete i alla fall och vi hade kunnat hamna i Hudiksvall eftersom mitt busskort som var laddat med 255 spänn påstod sig vara tomt. Efter att ha betalat med lite cash fick vi snällt åka med. Väl där, gick jag in i butiken, som för övrigt hade lappar uppsatta om denna tjänst, och fick be om ursäkt för att jag inte mejlar in min ansökan (som det stod på lapparna att man skulle göra). Suck. Man känner sig lite lätt efterbliven om man går in i en butik med flera lappar uppsatta där det står "Mejla ansökan" och man ba: "Hej! Här kommer jag med en ansökan!". Hur som helst gick det bra ändå och han tackade så mycket och frågade om jag kunde börja omgående om det skulle bli aktuellt. "Vi ses på måndag", svarade jag och sprang därifrån. Höhö. Nädå, men det hade varit något det. What a first impression!

Efter detta gick sambon och jag in på alla elektronikaffärer i närheten och frågade dem vad för slags försäkring till teveapparater de hade. Ingen utom MediaMarkt hade en försäkring på 5 år. Vissa hade på 3 andra bara på 2. Det finns ju för fan ingen anledning att köpa en försäkring till en teve på 2 år när reklamationstiden är 3 år och den har man ju gratis! Ring Sverker! Ska det vara så här, va, va, va? Hur som helst vet vi nu var vi ska göra vårt teveköp när det blir aktuellt. Det är bra att vara organiserad och strukturerad.

Efter den lilla bussresan hem igen gick vi in på Jobbchansen som i princip bara bestod av fjällföretag som sökte folk. Vi tog en broschyr från Kläppen bara för att få en kexchokladkaka och sen gick vi ut. Samlade på oss betydligt fler broschyrer bland valstugorna på stan, men tyvärr inehöll ingen av dessa några platsannonser för jobb. Imorgon blir det till att sätta sig ner och läsa igenom allt och försöka skapa sig en uppfattning inför valet. Inte för att man är helt clueless men det är ju mycket som händer på några år, så vissa saker kan ju ha förändrats.

(Stycket som följer här under kan gott användas som avskräckande exempel på allt ointressant som människor år 2010 skriver i sina bloggar när de är arbetslösa).

När vi senare skulle ut på promenad blev sambon attackerad (!) av en geting som stack honom mitt i pannan, när vi gått ca 50 m hemifrån dörren, så vi var tvungna att retirera för att badda med alsolsprit. Medan sambon låg och feberyrade (nej, det gjorde han inte. Han blev lite svullen och sen tog han tillfället i akt att sova lite när det ändå var så synd om honom) gjorde jag ett andra försök till promenad. Denna gång lyckades jag med hela 5 km rundan, men jag måste säga att det var tungt på vissa ställen. Inte beroende på de geografiska skillnaderna i höjd och liknande, utan på musiken i iPoden. När man som jag, född när det förbannade åttiotalet bara hade tre år kvar, har föräldrar som lyssnar på Beatles, Tages, Lalla Hansson och BWO, en syster som i sin ungdom var kär i Lasse Åberg men lyssnade på både Gyllene Tider, Pearl Jam och Wilson Pickett, samt vuxit upp under en tid då musikvideo-programmet Voxpop var veckans musikaliska höjdpunkt (ofta med Backstreet Boys eller Hanson som vinnare) blir man lite..låt mig säga.. musikaliskt schizofren. Att lyssna på Ricky Martin's officiella VM-låt till 1998 års fotbolls VM i Frankrike La copa de la vida visar sig mycket peppande i uppförsbackar medan Gösta Linderholms När morgonen gryr inte riktigt håller samma standard i motionssammanhang. Dock kom jag att tänka på de stackare som missade alla låtar som jag under min uppväxt spelade in från bland annat Voxpop på mina bland-VHS-kasetter. Därför ger jag er här nu en lista på låtar som präglat mitt liv och som kanske också kan beskyllas för att jag idag sitter här utan vare sig något till frisyr eller arbete. Detta backas upp av min mor som ofta säger: klipp dig och skaffa ett jobb!".

Här kommer nu listan som gjort mig till den jag, (förstört mitt liv, if you will). Dessa är alla Voxpops säsongsvinnare mellan '96 och '02, som kanske är mest kritiska perioden i en människas liv (mellan 9 och 15 år).
  • Wannabe - Spice Girls
  • Anywhere for you -Backstreet Boys
  • I will come to you -Hanson
  • My heart will go on - Celine Dion
  • Pretty fly (for a white guy) -The Offspring
  • I want it that way -Backstreet Boys
  • The bad touch - Bloodhound gang
  • Stan -Eminem feat. Dido
  • Teenage dirtbag -Wheatus
  • Jag orkar inte mer -Markoolio
Det var väl kanske inte så illa, tänker ni? Men det är inte slut här. Andra musikaliska underverk som spelades flitigt både på NRJ och på närradion (när man ringde och önskade låtar till sig själv) var under samma tid: Dr. Bombay med Girlie, girlie, Aqua med Barbie girl och Paradisio med Bailando. Jag menar, Dr. Bombay! Kolla på det här:

Så nu vet ni. Skyll inte på mig. Skyll på Dr. Bombay. Eller möjligen Tjernobylolyckan 1986. Jag föddes i april 1987, so you go figure. Tyvärr för Dr. Bombay har inte han samma möjlighet att skylla på Tjernobyl. Undrar om jag kan begära handikapptillstånd eller betalt från Försäkringskassan om man skickar med en cd-skiva med all den här skiten på och säger att man fått men för livet. Tål att tänkas på.

-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar