tisdag 31 augusti 2010

Trettioförsta augusti - dag trettio, del 2

Ja herregud. Idag fick man verkligen veta att man lever. Eller är arbetslös. Då vi arbetslösa inte gör så många knop om dagen får man verkligen känna på hur det känns att ha ett normalt liv - en dag som denna. Har pluggat ryska mestadels av dagen, gått och fixat en 60-års present till sambons fader, lånat kulörpappersprover (på en sån där snurra) från Colorama, gått promenad, lämnat tillbaka proverna, samt haft 1,5 h lektion som mest handlade om att vi elever tyckte att det ekade i mikrofonen - något som är sjukt störande när läraren ska läsa en lång text på ryska och vi ska höra hur allt uttalas. Спа-спа-спа-спасибо-о-о-о-о-о!

Hur som helst är första lektionen över, vilket resulterade i att både jag och min 40-åriga klasskompis har skrivit uppmuntrande mejl till läraren då hon var typ helt ny och inte haft distansundervisning i hela sitt liv. Vi tyckte synd om henne på riktigt. Dock pratade hon på i tre minuter helt på ryska och alla som hade webbkamerorna på såg ut som fågelholkar, vilket var jävligt roligt för mig eftersom jag inte har någon webbkamera att skämma ut mig på. Apropå att skämma ut sig på webbkamera, passade en av tjejerna i klassen på att rätta till sitt, väldigt lågtsittande, linne mitt på bästa sändningstid. Höhö.

Nu skall jag brygga en kopp te, vilket låter finare än att säga "trycka på vattenkokaren", och sätta mig framför TV4-play och kolla på "Fångarna på fortet" som idag har några av mina främsta irritationsobjekt med: Pernilla Wahlgren med avkomma. Hua. Men det kan ju alltid bli intressant om de gör illa sig lika mycket som bruden från A-teens gjorde igår. Nej nu var jag elak. Fy vad hemskt. Det var ju synd om bruden från A-teens.

Morgondagen kommer att bjuda på mingel med Socialdemokraterna på kvällen, vilket jag ser fram emot. Har dock inte hunnit läsa igenom alla valpapper ännu men det tänker jag göra nu efter Fort Boyard. Spännande. Ska även gå till en annan färgaffär imorgon (där vi har 20% rabatt på färg) och kanske hittar vi den perfekta mörkgrå färgen hos dem! Kanske blir det också en tripp till Erikshjälpen, då sambon hade sjukt många tröjor i sin garderob och jag kan säkert påträffa en mindre butiks sortiment i tröjor jag med om jag bara lägger manken till. Där har dom för övrigt stans godaste fika! Inte bland mina tröjor i vår garderob - utan på Erikshjälpen! Och billigaste! 15 spänn för ett glas saft och en bautajävlastor kanelbulle med massa pärlsocker på! Annars är ju kladdkakan på Wayne's Coffee min stora last här i livet just nu. Den är dyrare men ack så god. Har försök muta en ur personalen att berätta för mig hur de gör den, men utan framgång. Antagligen får caféerna helfabrikat tillskickade sig, men jag vill ändå veta hur de får kakan så lös som en mousse men ändå så att den sitter ihop! Herregud vad man kan börja babbla om saker som leder till saker som är helt apropå gröt egentligen. Fascinerande, I say!

Innan jag ska ta och vila mig efter dagens slit vill jag också meddela att det idag damp ner ett brev från Ams. Det var en bekräftelse att jag blivit antagen i UGAn och att jag nu är försäkrad. Det känns ju sådär att slå upp pappret och läsa "Försäkran vid dödsfall". Jolly!

Just ja, höll nästan på att glömma Dagens schlager. Här kommer en av mina absoluta favoriter genom tiderna. Det är så härligt att se att fler länder än Sverige skickar iväg mycket tveksamma bidrag ibland. Följande frågeställningar finnes till dagens klipp:
  • Är detta konsekvensen av växthuseffekten? Kunde ingen dragit in ett kylaggregat så jäntorna klädde på sig mer. Men vi kan ju inte heller hacka på andra tjejen från vänster. Hon tog på sig en något läskig topp och brallor med trekvarts ben och inte fan blev det bättre. Stylist - anyone?
  • Förväntade mig att Bert Karlsson skulle trycka på krysset ungefär vid 1:28 om inte före. Sångcoach - anyone?
  • Koreografin. Den återkommande frågan. Förmodligen satt de på rummet hemma hos den rödhåriga tjejen (peruk, or what?) och kom på att de ju hade en lektion aerobics i andra klass som de kanske kunde plagiera rakt av med "höga knän" och "armsving". Susanne Lanefelt röstade kanske på den här, men inte många fler.
  • Vad gör de vid 2:35?! For real, I say.
  • Helt fantastiskt nog vet vi vem vi ska beskylla för musiken och nu lämpar det sig faktiskt (once in a lifetime) att säga: Dragan! Det var tamejfan han!*
  • Prickskytt - anyone? Anyone at all?
XXL - 100% te ljubam

Detta var i Globen efterson Charlotte Nilsson vann året innan med Tusen och en natt. Den här låten kom på 15 plats. Tänk er 15 av 24! Det var alltså nio låtar som fick färre röster! Självklart var det Bröderna Olsen som vann detta år, medan jag personligen tyckte att Roger Pontare var självskriven vinnare. Den kom på 7:e plats ändå. Tack och lov bättre än galenpannorna från FormerYugoslavianRepublicofMacedonia. Jag avslutar som jag började detta inlägg.

Ja herregud.

-Over & out.

* Dragan. Suspekt figur från filmen Mannen på balkongen med Gösta Ekman som Martin Beck. I filmen finns citatet "Dragan? Var det han?", som gärna får citeras i tid och otid med en något mesig röst för att göra den mesiga skådisen - som spelar en mesig, kvinnlig polis vid en sjukhussäng - rättvisa. Denne Dragan har dock inget med den Dragan som skrev musiken till ovan länkade låt. Förmodligen i alla fall. Men vem är jag att döma?

1 kommentar:

  1. Ha! Jag visste långt innan jag såg det vilka det var som åsyftades! Å vad det här är min favorit också.

    SvaraRadera