fredag 6 augusti 2010

Sjätte augusti - dag fem

Trots en segdragen förkylning som håller sitt fast järngrepp om mig blev dagen way better than I ever would have imagined. Imorse trixade vi det sista med vår lampa som vi gjort. Det är en så kallad Random Light som kostar ca 4000:- om man köper den i affär. Vi gjorde en egen som blev kanonbra, enligt oss. Tyvärr funkade inte lågenergilampan som vi köpte i tisdags på IKEA så vi fick ta den andra så länge och så får vi väl reklamera den ena. Typiskt.

Efter lunch gick vi till Arbetsförmedlingen för att kolla in alla härliga erbjudanden om lärlingsplatser och praktik. Sökte en praktikplats på en Antikaffär här i stan och tog mejladressen till en klädbutik. Det märkliga är att man inte får praktisera inom varken handel eller restaurang under sommaren, men tydligen får de börja ta in praktikanter direkt i september. Men men. Ge mig praktik så håller jag käften. En rolig anekdot från Ams idag var att en man (ca 50) stod och kommenterade att han skulle få en handläggare.
Han: "Min förra handläggare tyckte att jag skulle gå tillbaka till mitt förra jobb. Ett svetsjobb. Jag fick ju sparken därifrån. Jag är funktionshindrad".
Ams: "Man kan inte säga att man är funktionshindrad så."
Han: "Va? Men jag fick ju sluta!"
Ams: "Man kan inte säga att man är funktionshindrad bara för att man får sparken!"
Han: "Men jag fick ju sparken för att jag inte kunde jobba där längre. För att jag är skadad."
Ams: "Jaha. Du fick sluta för att du är skadad. Men man kan inte säga att du är funktionshindrad bara för att du inte har ett jobb."
Han: "Men jag är 50 år. Jag förstår väl att jag inte automatiskt räknas som funktionshindrad när jag får sparken bara."

Det är så skönt att man vet att de människor man lämnar sig liv till är potentiella MENSA-medlemmar.

Apropå gröt har jag idag också inhandlat den första julklappen. Splendid! Imorgon blir det förmodligen flera. Det gäller att vara ute i tid. Det känns bra.

Jag har blivit inspirerad av mitt nya favoritprogram som går på morgonen på Discovery: Cash Cab. En lite läskigt trevlig och suspekt man i ljusblå skjorta och stålbågar åker runt i en till synes vanlig taxi i England och så fort någon satt sig och sagt var de ska tänds en helt julgransbelysning i baksätet och han förklarar "Du behöver inte betala. Du får massa pengar av mig. Svara på några frågor bara". Eh. Right, det låter ju troligt, säger vissa och stiger ur. Andra sitter kvar och svarar på frågor om ditten och datten och kan vinna 1600 pund om de har tur plus att de får åka gratis dit de skulle. Svarar de fel tre gånger blir de dock avslängda och får gå hela vägen. Inte lika roligt kanske. Som sagt, jag har blivit inspirerad av detta underbara program. Hur då, kan man fråga sig? Jo, jag promenerar gata upp och gata ner här i stan och bara väntar på att denna blåskjortiga, glasögonprydde gentleman ska dyka upp och erbjuda mig skjuts.

Apropå det ovan skrivna. Läste just att Sverige har det näst högsta antalet våldtäkter i världen. I VÄRLDEN. Bara Lesotho var värre. Vad kan man då dra för slutsatser av detta?

Slutsats 1:
Det är förjävlig. Fy fan säger jag. Det finns inte ens ord att beskriva hur sjukt äckligt och förjävligt det är.

Slutsats 2:
Antalet våldtäkter är kanske inte fler än någon annanstans, men fler våldtäkter anmäls i Sverige än i andra länder då man vet att dessa har en större chans att klaras upp.

Slutsats 3:
Även om slutsats 2 är korrekt, ta det säkra före det osäkra och beställ inte semesterresan till Lesotho.

Slutsats 4: Med tanke på att Sverige ligger tvåa på listan bör man kanske inte heller beställa semesterresan till Sverige. Frågan är bara vart fan man ska åka?


-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar