söndag 29 augusti 2010

Tjugonionde augusti - dag tjugoåtta

Något som vi fick höra på debatten i onsdags var att arbetsgivare tycker att vi ungdomar har kassa attityder och att vi kallar många jobb för "skitjobb". Hon som var moderator tyckte att detta var mycket intressant då hon sa att det inte fanns något liknande när hon var ung. Hon tog även upp att Alex Schulman, när han var här i våras, hade frågat så här: "Är arbetslösa ungdomar i Gävle lata eller okunniga?"

Jag vill adressera detta inlägg till dem som hävdar att alla ungdomar idag är lata och vägrar att ta vilket jobb som helst för att få in foten i arbetslivet. Vissa berättar om hur de arbetat med olika extrajobb sedan de var 14 år och nu 4-5 år senare jobbar de på McDonalds och trivs bra och tycker att andra som säger att det är ett så kallat "skitjobb" är lata och bara pratar om jobb men vägrar att göra något åt saken. Så här är det: det finns de, och då menar jag en majoritet, som knappt klarar sig igenom högstadiet och gymnasiet som det är - än mindre då funderar dessa på att skaffa ett extrajobb vid 14 års ålder. Man kan inte kräva av barn, för det tycker jag att man är när man är 14 år, att de ska börjar sin yrkesbana samtidigt som de pluggar glosor till kemiprovet de ska ha på tisdag. Det funkar inte för alla! Att då säga att dessa ungdomar är lata och att de får skylla sig själva när de går ut gymnasiet och inte har varken nätverk för extrajobb eller pengar, är jävla bullshit om jag får uttrycka mig på ren svenska.

Problemet idag med dessa så kallade "skitjobb" är att äldre personer menar att ungdomarna borde vara glada för vad de har och tacka och ta emot när Mackedonken ringer in dem 5 timmar på en torsdagskväll för att be dom moppa toalettgolv och fritera lökringar för 62 kronor i timmen. Grejen är den, att ungdomar idag inte vill ta det jobbet för de vet att de antingen inte klarar av stressen eller att de inte klarar av skolan samtidigt. Är det då deras eget fel? Ja, menar vissa.

En kille på debatten hade en bra förklaring på vad vi ungdomar menar med "skitjobb". Det är ett jobb som man arbetar häcken av sig på, tjänar dåligt, har dåliga arbetsförhållanden och när man kommer hem sent om kvällen har man ingen tid eller kraft över till något annat whatsoever. Bara att lägga sig ner och vakna tidigt nästa morgon och upprepa gårdagens procedur. Nu är det så här, att ringa runt till pensionärer och sälja tvättmedel eller bli utskälld av arga kunder till Bredbandsbolaget eller Felia (oj, förlåt - Telia) kanske passar vissa - men långt ifrån alla.

Dock, finns det en viktig aspekt i detta som man inte får glömma. Det är mycket snack om ungdomars attityder gentemot jobb men väldigt sällan hör man talas om arbetsgivarnas attityder mot ungdomarna. Jag vet av egen erfarenhet att om jag söker ett, i mitt tycke, skitjobb som telefonförsäljare och berättar om mig själv och om mina akademiska meriter, så tittar arbetsgivaren på mig och frågar: Och vad gör du här? Du har en examen på högskola, så varför skulle jag anställa dig? Jag sökte ett jobb i försomras där jag egentligen ville sitta som telefonist i växeln för ett företag, men när jag kom på intervjun hade tjänsten plötsligt förvandlats till en telefonsupporttjänst för olika bredbands-, teve- och telefonibolag. Chefen frågade mig vad jag hade för erfarenhet (svar: butiksvana 2 år) samt högskoleexamen (fil.kand i engelska). Jag berättade vidare att jag även kan lite franska, mer spanska samt lite ryska. Jag fick sitta och försvara min tid på högskolan eftersom arbetsgivaren bara inte ville förstå varför jag satt hos honom och sökte ett - ja just det - skitjobb!

Jag har en vän som är utbildad inom journalistik och som inte heller får några jobb då hon söker som butiksbiträde. Naturligtvis är detta inte vad hon vill göra - hon är ju journalist!- men hon måste ju ändå betala hyran. På intervjuerna undrar de varför de skulle anställa henne eftersom hon har en fin utbildning och ändå inte kommer jobba kvar där mer än två veckor. Det har gått så långt att hon funderar på att ljuga för arbetsgivarna och säga att hon pluggar lite kurser på universitetet och inte alls är utbildad journalist - bara för att de inte ska välja bort henne i rekryteringsprocessen. Att då komma som arbetsgivare och säga att vi ungdomar har dåliga attityder tycker jag är pinsamt. Visst, vi kanske inte vill städa trappuppgångar eller sälja tvättmedel per telefon i hela vårt liv utan har högre ambitioner än så. Men om vi ändå av någon anledning söker dessa skitjobb - låt inte våra ambitioner och vår framtidstro gå ut över oss genom att mata våra CVn genom pappersförstöraren så fort vi gått ut genom dörren.

Så för att svara på Alex Schulmans fråga: Vi arbetslösa ungdomar är varken lata eller okunniga, vi är dock så högt överutbildade för att få de jobb som finns att vi blir tvungna att leva på nudlar och socialbidrag.
_________________________________________________

Now to something completely different. Man blir så förvånad ibland på hur media fördummar oss vanliga dödliga. Jag läste i kändisblaskan "Hänt bild" att Katie Holmes ska ha barn. "Oj, jaha", tänker man då kanske, "vad trevligt för Tom Cruise att bli pappa igen (eh.. eller också tänker man: Men fy fan, stackars sate att få fler barn med den där jävla galningen)". Men inte nog med att de noggrant går igenom alla svaga bevis och indicier (att hon köpt en klänning i en barnbutik som borde vara en storlekt för liten för Suri, eller att hon plötsligt setts äta mer glass än hon vanligen gör) de måste även illustrera det hela! Det är en bild på Katie Holmes i en trekvartslång svart tröja och jeans. Rubriken är "Katie Holmes väntar tvillingar!". Sen har de på Hänt Bild målat en röd ring över magen på Holmes, som för att visa att "här är det!!". Alltså jag är ju bara en enkel arbetslös, men om det står att någon förmodligen väntar barn då är det väl naturligt att ögonen i så fall går till magområdet!? Inte fan skulle man väl titta på bilden och säga: "Men titta Kjell, vilka sneda knäskålar flickan har. Kanske hon är i grosess?" Kanske är det på Hänt Bild man ska söka jobb, för det verkar ju inte vara så betungande.

Nu börjar det mulna på rejält på himlen så vi får nog skynda oss iväg på promenad innan regnet öser ner. Men som lovat kommer här Dagens schlager. Denna gång från det tyska bandet Dschinghis Khan med deras hitlåt Dschinghis Khan som slutade på en fjärdeplats i Israel, 1979 då Israel faktiskt tog hem segern igen med Milk & Honey tillsammans med Gali Atari som framförde den underbara Hallelujah. Glömde berätta igår att Claes-Göran Hederström hamnade på en femteplats 1968 i London då spanska sångerska Massiel vann med La La La. Året då Dschinghis Khan medverkande skickade vi från Sverige Ted Gärdestad med Satellit som hamnade på 17:e plats.

Hoppa ca 60 sek in i klippet om ni inte vill se den underbara, märkliga, lilla vinjetten som alla länder tydligen var tvungna att göra inför sitt bidrag.


Ursäkta att bild och ljud är i ungefär samma kvalité som framförandet.
Koreografen här kanske är avlägset släkt med Arvingarnas koreograf!(?)


-Over & out.

1 kommentar:

  1. Kan meddela att det funkade. Jag ljög och blev åtminstone kallad till intervju. Men det här att ljuga om sina meriter funkar ju inte i längden. Tänk om jag skulle få ett jobb och sedan behöver dom kanske rekrytera någon lite längre fram med en sådan akademisk bakgrund som jag har. Jag kommer ju aldrig kunna avancera. Det blir ju skitkonstigt om jag söker tjänsten och måste förklara för dem att jag "glömde" tala om första gången att jag hade meriterna de nu sökte.

    SvaraRadera