onsdag 1 september 2010

Första september - dag trettio, del 1

Godmorgon. Har faktiskt lyckats vara uppe sedan före åtta då vi tvättar idag. Man vill ju gå och lägga sig igen men så ibland övertalar man sig själv om att inte somna om. Ibland. Väldigt sällan. Men idag hände det! Satte mig då och läste igenom all valpropaganda och har skrivit ner några frågor jag ska ställa på sosse-minglet ikväll. Haha, vilket event: sosse-mingel.

Blir arg när jag läser om de partier som vill införa betyg tidigare, i lågstadiet, eftersom detta kommer att höja rättvisan och kunskaperna. What?! Jag anser över huvud taget inte att det finns något rättvist i att en person ska sätta en siffra eller en bokstav och bedöma hur mycket jag kan och hur bra jag är. Speciellt inte att detta då ska göras när man är, säg kanske 11-12 år. De påstår att detta ska hjälpa elever som ligger efter eller har andra svårigheter. Hur fan då? Genom att lägga ännu mer press på de barn som redan känner att de inte prestera så bra som sina klasskompisar? De kan ju inte påstå att betygsättningen som den är nu (med början åk 7) presenterar problemet att vissa ungdomar inte hängt med, vilket syns på betygen, och då är det redan för sent. Om en unge har dyslexi eller kanske andra inlärningssvårigheter av olika grad måste väl för fan detta upptäckas innan man i åk 7 ger betyg, annars är det ju rent ouppmärksamt! Kom inte och skyll på att vi måste betygsätta barnen tidigare för att märka om de har några problem - om inte detta upptäcks innan man börjar ge betyg i alla möjliga ämnen kan man ju seriöst undra hur stort intresse som läggs ner på eleverna. Blir de bara intressanta när deras kunskap ska mätas mot varandras?

En annan sak, apropå betyg, är att jag tycker det är fullständigt bananas att betygssätta idrott. Jag har alltid varit totalt anti mot detta och kan för mitt liv inte förstå att det fortfarande finns ett ämne som heter "Idrott och hälsa" där man kan få IG, G, VG eller MVG. När jag gick i åk 8-9, hade vi på hösten något som kallades "intervallträning" eller också bara joggade/sprang vi en runda ute i skogen. Då stod alltså läraren med tidtagarur och noterade hur fort vi sprang. Sprang vi under si och så många minuter fick man VG. Var man ännu snabbare - MVG. Det här är så sjukt att jag blir förbannad! Man kan väl inte sätta ett betyg som bygger på hur fort en person springer - om det inte är Golden League eller Finnkampen vi pratar om. Ämnet "Idrott och hälsa" ska finnas i skolan för barn och ungdomars egen skull; för att de som kanske inte tränar fotboll på tisdagarna, eller inte motionerar så mycket på fritiden, ändå ska kunna leva ett någorlunda hälsosamt liv. Det stod senast igår att var femte elev på grundskolan skolkar från gympan. Jag förstår det! Tänk er: att bli vald sist in i laget, att aldrig få en enda fotbollspassning, att aldrig få göra mål - och så står läraren bredvid och noterar att ungen inte presterar nog för att få ett VG i ämnet! Fy fan, på ren svenska.

Efter det här måste vi pigga upp oss med en fin bit. Jag har ingen aning om vad jag ska tycka om den. Den är konstig, men ändå mysig. En sak är säker - den är roande att titta på.

1000-0 - Zacke

Kanske är det som Zacke säger.
Det är nu det händer: breaket kommer! 1+7 är 8, och 8 är livet.


-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar