tisdag 5 oktober 2010

Femte oktober - dag sextiofem, del 5

Alltså. Läs och kom ihåg, för det här är nog en av de få gånger jag kommer att ha fem inlägg på samma dag.

Alltså. Igen. Jag har fått visst mothugg. Eller jag och jag, men vi som inte direkt är SD-sympatisörer, om jag säger så. Det finns många som tycker att i en demokrati som Sverige så ska alla få tycka vad de vill och säga vad de vill. Att man bara ska få tycka "rätt" och att de som tycker "fel" har rätt att trakasseras. På A svarar jag nej och på B svarar jag nej.

Så här är det. I ett demokratiskt statskick, som Sverige, finns något som kallas yttrandefrihet. Det innebär att man utan straff ska få säga och sprida sina åsikter. Dock finns vissa restriktioner. Egentliga brott mot yttrandefriheten. Bland annat något som kallas Hets mot folkgrupp. För att jag inte ska få skit för att jag beskriver det här fel, så skriver jag istället vad som står i National Encyklopedin:

"hets mot folkgrupp, ett brott mot allmän ordning. Brottet begås av den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning. Straff: fängelse i högst 2 år, vid ringa brott böter; vid grovt brott fängelse i lägst 6 månader och högst 4 år."


När man säger att det tydligen är okej att trakassera SD och inte acceptera dem och ställa dem likvärdiga bredvid Moderaterna eller Kristdemokraterna är det såhär: det finns en viss skillnad i politik. Den politik som Moderaterna för, det vill säga egenintressen så som skattesänkningar och liknande, eller den politik som Socialdemokraterna för, det vill säga ett motstånd mot privatisering av sjukvård och skola, går inte att jämföra med det brott som SD utför. För det är ett brott. Ett brott mot yttrandefriheten - hets mot folkgrupp. Sen får Justitiekanslern säga vad han vill om att deras reklamfilm var "magstark" men inte hets mot folkgrupp. Varför tror ni att Åkesson meddelade i januari att om de kom till makten så skulle de avskaffa lagen om, ja just det, hets mot folkgrupp. Man ska naturligtvis inte "trakassera" SD genom att förstöra partilokaler eller liknande, det är bara barnsligt. Man ska kämpa mot dem och ja, enligt lagen om yttrandefrihet, kanske anmäla?

Det går inte att säga att alla ska få tycka och säga vad de vill, för det som pågår är ett brott. Sedan att dessa personer blivit invalda i Riksdag och Regering är bara att beklaga. Men man kan inte påstå att bara för att dessa människor blivit framröstade av vissa personer i ett val, per automatik ska accepteras och behandlas med samma respekt som de andra partierna. För er som har lite svårt att hänga med, här kommer en rejäl jämförelse (magstark skulle JK förmodligen kallat det): bara för att man (vi kan säga ett parti) tyckte någon gång i början av 40-talet att det var hemskt mycket konstigt folk i några länder i Centraleuropa och att nog världen skulle vara en bättre värld utan dem - så legitimeras inte deras handlingar bara för att de tyckte så och att vissa människor höll med.

Ursäkta utspelet, men jag blir mäkta irriterad över folk som verkar tro att politik har med en dag att göra och att man kan gå vidare i livet efter att valresultatet blivit officiellt. Det man gör i en demokrati är att kämpa för rättvisor, inte en dag om året, utan tills det inte finns några orättvisor att kämpa mot längre.


-Over & out.

1 kommentar:

  1. Så inihelvete bra skrivet, du är min idol!/M

    SvaraRadera