söndag 3 oktober 2010

Tredje oktober - dag sextiotre

Känner att jag just i denna stund vill lägga in ett veto mot huvudvärken som tyckte att det var lägligt att komma och tränga sig på. Man tycker att man borde bli van, då jag hade konstant huvudvärk i över ett halvår, för två år sedan, utan någon diagnos - men icke. Den är lika jävla irriterande när den kommer.

Vi klev inte upp förrän elva idag. Jag gick och lade mig tidigt igår och läste Kajsa Ingemarssons Bara vanligt vatten men somnade efter ett par kapitel medan sambon satt som ett ljus och spelade tevespel i vardagsrummet.

Idag har jag försökt gjort klart min tentan och kollat igenom gamla papper från de andra två kurserna men inte blivit det minsta klokare. Som tur var fick jag sms från min klasskompis som hade samma problem som mig. Ni som inte har hjärnan full med ryska reflexiv-ändelser kanske förstår detta:

Man använder verben ходить och ездить när man pratar om något man gör ofta. Till exempel åker till stan eller åker till en kompis. Man använder dem när man berättar om en vana. Likt förbannat har människan, på en träningsuppgift, skrivit en mening som lyder "Jag åker alltid tunnelbana till universitetet" och använt verbet ехать istället som inte alls ska användas när man pratar om något som händer ofta. Jag anser mig inte vara något geni men nog fan tycker jag att "alltid" visar på en vana, något man gör ofta. Jag svalde min stolthet och mejlade nyss till läraren om detta, men jag antar att hon inte tänker svara innan tentan är inlämnad. Men, men. Bara jag någon gång får veta hur fasen man ska välja verb korrekt så blir jag nöjd.

Idag har det varit ganska kallt och blåsigt, men soligt och fint ändå. Man känner att hösten är här. Det är märkligt egentligen hur man bara liksom flyter med i alla ändringar. Vädret går från 30 minus till 30 plus och vi ba: Jodå, nog är det så allt. Kanske är det dags att vi gör uppror? Jag skulle gärna ha 10 grader varmt och sol ända till första december då det gärna fick komma 2 dm snö och temperaturen kunde väl ligga på tolv-fjorton minus fram till sista februari då snön kunde smälta över natten och vi kunde vakna upp första mars till ett soligt väder med 10 plusgrader igen. Sen kunde sommarvärmen komma i slutet av april, början på maj, så man hinner känna av den. Det är inte rättvist att det ska vara kallt tio månader av tolv, tycker jag. Jag vägrar. Och när jag i vanliga fall vägrar, så brukar jag skriva en insändare. Jag ska skriva en insändare. Vem ska jag adressera den till? John Pohlman? Han den rolige karln på TV4 som jämt kastar upp den där lilla manicken i luften efter varje prognos? Eller är det någon som vet hur man får tag i Zeus. Tror att han faktiskt var ansvarig för vädret, då när det begav sig. Alternativt den nordiska väderguden Njord. Men tycker inte det känns så himla seriöst att lägga en motion om väderändring hos en gud vars hela namn osar ambivalens.

-Fixa vädret nu!
-Njoo..

Ja, ja hur som haver så är det måndag imorgon. Förhoppningsvis (ja, jag vet att jag sagt så i tre veckor nu) så kommer väl lärlingsplatsen att höra av sig. Jag ska försöka hitta lite fler jobb att söka (ha, ha, ha - vart skulle jag hitta dom?) och hoppas på att jag inte behöver ha praktik ända till jul. Jag vet att jag ska vara glad över att jag har någonstans att gå och får någonting att sätta på CV:t, men vad tusan ska man ens skriva på CV:t sen? "Praktikant på Biblioteket". Jojo. Det låter finfint det. Fint som snus. Det jag oroar mig mest över är att jag kommer att vara så trött alla dagar att mitt jobbsökeri kommer att komma i andra hand. Eller, jag vet ju i princip att det kommer att vara så. Törs man förresten fråga handledaren första dagen hur det funkar med mobiltelefoner på praktiken? Jag menar, om någon vill boka en intervju med mig så ringer de ju dagtid. Tål att tänkas på. Kanske man skulle skaffa sig en sådan där personsökare (Note to self: köp en personsökare) som de har i alla sjukhusserier. Det är tufft. Man kan liksom fästa den lite sådär snyggt i bältet (Note to self: köp ett bälte) och sedan när någon vill en något så tittar man lite proffsigt ner på displayen och säger: "Ow, excuse me. An emergency. I am needed in the OR". Hm. Note to self: Sök jobb på ett ställe, preferably ett sjukhus, så du verkligen kan komma att behövas i operationsrummet.

Kanske kan Zeus/Njord hjälpa mig även med detta?

-Over & out.

1 kommentar:

  1. Heja J.
    Om du vill ha det vädret så måste du flytta till Skåne.
    Kram Roffe

    SvaraRadera