måndag 4 oktober 2010

Fjärde oktober - dag sextiofyra

Sitter framför teven (gud vad längesen man kunde säga så) och tittar på Vem vet mest? samtidigt som jag håller på och förbereder inför morgondagens seminarium. Hr gjort klart tentan också, men förstår fortfarande inte när vilket rörelseverb ska användas. Fick mejl från läraren att hon som till och med har ryska som modersmål har svårt för det där. Jahapp. Det känns ju jävligt legitimt att vi ska kunna det då. Super!

Sambon mejlade till lärlingsansvarige idag och fick svar att han på företaget börjat med småintervjuer. Jahapp. Då mejlade han till företagsmänniskan och sa som det var. Att om han får sitt besked från CSN som skall skickas in för att han ska få pengarna den här veckan så kommer han kanske att vara tvungen att skicka in det på en gång för att inte missa sin chans till studiemedel. Så fort han skickar in det pappret är han inte längre berättigad att söka lärlingsplatsen. Och lärlingsmänniskan svarade att han tyvärr inte kan ge något besked förrän i slutet av nästa vecka. Nästa vecka. I slutet. Han skulle tydligen sätta sig ner på måndag och gå igenom allt. Hallå, det har ju gått en månad! Han borde väl hunnit göra det by now, känns det som. Men men, nu vet vi i alla fall när beskedet kommer och det är ju bara att hoppas att CSN kan vara lite sega nu de här närmsta två veckorna. Han fick ju ett brev idag igen från CSN att de inte hade alla uppgifter, trots att han skickat in samma jäkla papper tre gånger nu. Men, nu hoppas vi ju som sagt att de kan ta det lite lugnt innan han får veta om lärlingsplatsen. Ja det är inte konstigt om man känner sig lite stressad.

Vi firade även kanelbullens dag idag. Jag åt ett hallonwienerbröd och sambon åt en chokladboll. Så grattis då, kanelbullen!

Imorgon är det tisdag och den sista tisdagen jag är ledig på länge. Känns sådär. Men men, bara att inte tänka på det.

Igår såg vi dokumentären Ångrarna som handlade om två svenska karlar som bytt kön men som ångrat sig. Den var sjukt intressant för de hade så olika historier och tankar. Se den! Den finns nog på SVT-Play skulle jag tippa. Sen tittade jag på Agenda också där de pratade om surrogatmammor. Herregud. Herregud. Herregud. Man blir ju mörkrädd för mindre. En tjej hade fått cancer och frös ner sina ägg eftersom hennes chans att få barn efter cellgiftsbehandling var mindre än annars. Nu får hon veta att om hon blir gravid så kan cancern komma tillbaka. Hennes svägerska vill vara surrogatmamma och äggen finns klara. Men så får man inte göra säger lagen. För det är oetiskt.
De debatterade i studion om varför det inte var lagligt. Då säger en människa från regeringen att "det är hemskt att svenska par utnyttjar utländska kvinnor som inte har något att säga till om och som blir utnyttjade i sin tur av någon som tar pengarna för själva tjänsten". Då säger killen som var där i egenskap av ordförande i surrogatföreningen (eller något liknande) att om det var lagligt i Sverige så behövde man ju inte betala utländska kvinnor som man inte vet om de gör det frivilligt eller ej. Men regeringsmänniskan kunde tamejfan inte svara på varför det inte skulle vara lagligt i Sverige. Till slut säger hon: Men jag har inte känt att det funnit så stort intresse av det. Vilket jäkla ägg. Han som dagligen har kontakt både med människor som behöver surrogatmammor och som vill vara surrogatmammor, flinade ju bara. Man blir ju mörkrädd. Hur i helsicke kan det vara oetiskt att vilja hjälpa någon annan på det viset? Det går ju tillbaka till att man själv ska få göra vad man vill och bestämma över sin egen kropp.

Efter detta satt jag och var irriterad i soffan och blev ju inte mindre irriterad när jag ser att Moderaterna valt något ljushuvud som för x antal år sedan uttryckt sig att "stockholmare är smartare än lantisar". Det är ju som ett skämt! Sen att David Batra är gift med människan gör det ju inte mindre humoristiskt. Ja herregud. Vart är världen på väg?

Nu ska jag skynda mig att göra lite ryska innan det är dags att kolla in vad Ola-Conny och Morgan har för sig under semestern i Ullared. Jag skulle bara vilja veta vad moderat-Batra skulle säga om dem. Jag är ganska säker på att hon inte skulle kallat dem stockholmare i alla fall..

-Over & out.

2 kommentarer:

  1. Tack för att du uppmärksammade mitt fall i Agenda! MVH Sandra

    SvaraRadera
  2. Sandra: Åh, det var väl ingenting. Jag blev väldigt engagerad och rörd av inslaget och hoppas verkligen att allt löser sig för er. Tack för att Ni uppmärksammade vilken bristande politik som finns i det här landet. Mvh /J

    SvaraRadera