tisdag 26 oktober 2010

Tjugosjätte oktober - dag åttiosex

Idag har vi jobbat så djävulskt mycket på Kronis. Vi arkiverade papper så fingrarna är helt sönderskurna just nu. Hade plåster på två fingrar och resten ser ut som om Sweeney Todd varit i farten. Stannade en timme längre än nödvändigt idag och ska nog stanna minst lika länge imorgon så kan jag gå hem före lunch på torsdag och baka och städa inför helgen. Trevligt.

Har nyss haft rysklektion. Haha. Det är roligt när hon säger "honor" när hon pratar om något "feminint". Men man kan ju inte gärna skratta. Inte fan vet jag hur jag skulle beskrivit samma sak på ryska, så vi är väl even nu. En rolig sak var ju också att ordet bistro, alltså typ restaurant som ofta har en bar, kommer från ryskan egentligen. För det var när ryssarna kom till Frankrike och skrek "быстро, быстро!" (alltså, "fort, fort!") när de ville ha käk, som fransoserna tog ordet, som fonetiskt typ skulle kunna se ut så här /bwistrå/ med betoning på i:et, och gjorde om det med lite härlig fransk accent på sista vokalen bistro. I Ryssland har man idag det här ordet för en restaurant fast man uttalar det nu inte med betoning på i:et utan på o:et. Kul fakta vad. Kanske inte. Men jag har ju inget liv, det har vi ju redan konstaterat.

Nu ska jag skriva ut nya schemat för ryskan, betala räkningar, kolla upp hur man gör imperativ av verbformer, söka jobb, crosstraina samt kolla på Desperate Housewives. Har också tagit fyra tabletter av den härliga (?) mirakelmedicinen som min årtonhundratalsläkare skrev ut åt mig igår. Har varit väldigt noga med att räkna timmarna mellan jag tar tabletterna och dricker choklad på jobbet. Höhö. Drack däremot massa choklad på eftermiddagen idag för jag frös. Men man måste ju kompensera. Upptäckte just att mackorna jag har här hemma (rustikt lantbröd med havssalt) inte innehåller någon slags mjölk/kalcium whatsoever, vilket gör att jag kan käka mackor hur mycket jag vill efter jag tagit pillren. Hallelujah.

Nu måste jag ta och sätta igång med min att-göra-lista om jag ska bli klar ikväll. Just nu skulle jag hellre ta tåget hem till Hälsingland och hälsa på bästa vännen med tillhörande bäbis. Aw. Men snart åker vi väl upp igen! <3

Här kommer the soundtrack of my evening. Splendid. Hallelujah moment.

Christy Moore & Declan Sinnott - Wise & Holy Woman


-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar