onsdag 15 september 2010

Femtonde september - dag fyrtiofem

Har ni läst artikeln i Aftonbladet idag? De verkar ha uppmärksammat att vi inte kan hålla på att "jobba" 40 h/vecka och få svältlön, vi ungdomsarbetslösa.

Jobbar för sexton kronor i timmen

Svenska ungdomar lurades till praktikplatser och jobbar nu för slavlöner.
- Här arbetar vi väldigt, väldigt hårt åtta timmar om dagen, säger Jane Doe, som berättar att hon tjänar sexton kronor i timmen.
En konflikt har seglat upp mellan facken och en svensk statlig förvaltningsmyndighet (som sorterar under Arbetsmarknadsdepartementet och ansvarar för den offtentliga arbetsförmedlingen och dennas arbetsmarknadspolitiska verksamhet, reds. anm.), sedan en grupp svenska ungdomsarbetslösa, som lovades jobb, bara tjänat sexton kronor i timmen.

Felaktig information
Jane Doe berättar för Sydsvenskan att hon en vanlig arbetsdag ledde gymnastiklektioner under åtta timmar. Det gav henne 135 kronor i handen.
-Det är klart att jag aldrig hade gått hit och skrivit in mig om jag hade fått korrekt information om lönerna och om hur hårt arbetet faktiskt är, säger Jane Doe.

Inget kollektivavtal
Facket har sett ett anställningskontrakt där det står att lönen är en minimilön på 24 800 kronor (enligt Lärarnas riksförbund) och att 22 100 kronor ska dras av (av ovan nämnda statliga förvaltningsmyndighet) för administrativa kostnader, som att svara i telefon samt på mejl (vilket egentligen ingår i deras arbetsuppgifter, reds. anm.). Detta avdrag på 80% av lönen är någoting som de unga arbetslösa inte känner till.
Men avtalet som facket godkände har ovan nämnda svenska statliga förvaltningsmyndighet med en annan av Sveriges största statliga myndigheter (som ansvarar för stora delar av de offentliga trygghetssystemen, bland annat föräldrapenning, sjukpenning, bostadsbidrag och aktivitetsstöd, reds. anm). Ungdomarna anställdes dock i ett annat bolag, som saknar allt vad kollektivavtal heter, skriver Sydsvenskan.

___________________

Oj, men ni! Jag läste visst fel. Här är aritkeln länkad. Vilket tok. Jag ber om ursäkt.
___________________

Jaha, jag mejlade min coach igår kväll och frågade om hon kunde göra sista dödsrycket och kolla om det finns några praktikplatser internt på Ams-databas åt mig. Och så frågade jag om hon tyckte jag skulle höra av mig till butiken. Hon har inte svarat. Vår coachperiod kanske tog slut igår, vad vet jag. Ska ju gå och be att få en annan coach från något externt bolag ändå nu.

Imorgon är det en vecka kvar till jag ska välja praktikplats igen. Jag ska gå till Ams idag och höra så att jag vet när mötet är, om det verkligen är på torsdag eller någon annan dag. Jag ser ju inte direkt fram emot att träffa karlfan igen. Men men. Jag behöver ju bara fylla i min lapp och gå därifrån. Gud vad inspirerande.

Nu ringde coachen! Hon hade precis fått in en annons som sökte folk till en butik varannan helg utanför stan. "Ska jag söka det åt dig?", frågade hon. Ja, vad fan tror hon? Inte för att det är det bästa som hänt att få jobba varannan helg (speciellt inte när butiken inte ens vill gå ut med sitt namn - suspekt!) men det är ju alltid något. Det är tydligen måndag som är vår sista coachdag, så hon skulle höra av sig då. Och ta ett tårdrypande farväl, kanske.

Nu ska jag gå iväg till Ams och sen baka lite tror jag. Måste bryta av alla konstiga ryska konjugationer med lite blåbärskakor. Splendid!

Det här poppar jag idag för att hålla skenet uppe
Åkerlund är ett geni och Gagas svenska sådär..


-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar