tisdag 28 september 2010

Tjugoåttonde september - dag femtioåtta

Vaknade efter att jag drömt en mardröm om en haj i en pool. Hm. Okej. Freud, någon? Kan vi vara så att vi tittat lite mycket på Celebrity rehab med Dr. Drew och att hajen representerar Shelley som jobbar där. Hon är själv f.d missbrukare och jobbar nu med att hjälpa de andra som lägger in sig där. Hon är tuff och tar ingen skit varpå hon fått smeknamnet Shelley the shark. Lite långsökt, I admit, men vem fan har påstått att Freud var klockren?

Hur som helst tog jag mig upp vid klockan tio och har sedan dess ringt och bokat till hos husläkarn och även gjort lite uppgifter till ryskan. Blir lite irriterad på läraren som inte kan vara konsekvent och tydlig. Vi ska typ skriva in rätt tempus i meningarna men det är julite svårt att veta om hon vill ha dåtid eller futurum. Typ, meningen är såhär "Vanligtvis öppnar affären klockan tio, men idag ...... klockan 9.30". Okej. Possibilities:
Dåtid: Vanligtvis öppnar affären klockan tio, men idag öppnade den klockan 9.30.
Futurum: Vanligtvis öppnar affären klockan tio, men idag ska den öppna klockan 9.30.

Och oftast när man påpekar detta för människan när hon sagt att det i facit står "dåtid" så tillägger hon: "Fast det kan ju i och för sig gå med futurum också. Ja, det är också godkänt". Jaha. Då ska man liksom sitta och våndas på tentan och undra om det är hon som är sullig eller jag som är efterbliven.

Nu är det faktiskt tio plusgrader ute (medan det är snö i Dalarna, har jag hört) och sol. En promenad står näst på schemat. Uppdatering angående dagens förehavanden och (icke)telefonringningar (ringningar? samtal menar jag väl) från lärlingsplatser, kommer ikväll.

-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar