måndag 20 september 2010

Tjugonde september - dag femtio

Egentligen är jag inte i stånd att skriva ett konstruktivt inlägg just nu. Men har det hindrat mig förut?

Dagen började med att jag fick svar från min handläggare att "Upp till 600 sek i månaden får du själv bekosta resor. Allt som överstiger det kan du eventuellt möjligen få ersättning för". What? Jag ville ju bara egentligen höra om jag kunde få någon ersättning för dagens resa, men jag får alltså ingenting om jag skulle börja på praktik där. Busskortet kostar 670:- så jag skulle då kanske, möjligen, eventuellt kunna få ut mina 70 spänn som diffar.

Åkte sedan bussen (betalade resan själv med två skrynkliga tjugolappar) och gick in på mötet där mannen som ringde mig i fredags satt tillsammans med ansvarig på kommunen samt föreståndaren för platsen. De berättar att praktiken (eller Lyfte-platsen som människan på kommunen kallar det. Lyfte. Haha. Och det är inte ens en Lyft-plats utan en praktik) innebär en plats på en typ fritidsgård för yngre barn (åk2 och uppåt) på eftermiddagarna och kvällarna fram till 21, och 22 på fredagarna. De undrar om jag är jätteintresserad av barn för då kan jag ju jobba mellan 8-13 på dagiset bredvid och sen mellan 13-18 typ på fritidsgården och så någon/några kvällar i veckan annars.
Jag: Eh, alltså för att säga det krasst så är jag inte intresserad på det viset utan det var mest att det var det enda som jag tyckte lät intressant av det som fanns. Men det kan säkert bli roligt. Mitt största problem är att jag inte har råd att åka hit till Skutskär eftersom jag får så lite i ersättning och kortet är dyrt.
De: Älvkarleby.
Jag: Va?
De: Älvkarleby. Platsen är i Älvkarleby. Så det blir ju ännu längre än till Skutskär.
Jag: Eh. Jaha. Oj. Ja då blir det ju dyrare också. Hm.

Jag går därifrån och säger att jag ska tala med Ams om detta och se hur de ställer sig till kvällsjobb samt mitt ekonomiska dilemma. De vinkar av mig och säger att jag får köpa den billigaste bussbiljetten hem till Gävle nu då.
Men då kommer ena karln på: Men om du köpte enkelbiljett hit kan du ju åka på den hem! Inom 90 minuter.
Jag: Jo, jag vet. Jag tänkte göra det. Tack för tipset.
Känner mig som en lodis som behöver sjunga eller spela på kam ute på gatan för att skrapa ihop till en enkelbiljett hem.

Trots att jag berättat för dem att jag bott 3 år i Skutskär, ropar de efter mig när jag går iväg:
-Du! Nu måste du gå över gatan och hoppa på bussen om du ska mot Gävle. Andra sidan gatan!

Hm. Jag åker hem. Går till Ams som i vanlig tur skickar mig vidare. Mot UngAms som egentligen inte har öppet idag. Trodde jag i alla fall. Tydligen har de utökat sina öppettider men smart nog inte sagt det till någon. Då kan man ju fika hela dagarna.

Där får jag träffa den kille jag tycker bäst om och som genuint verkar vilja hjälpa en. Han vet inte hur jag ska göra och följer med mig in i ett rum där karln från UGA-informationen sitter och jäser bakom sitt skrivbord.
Jag: Jag har fått en praktikplats. I Älvkarleby. Jag har inte råd att åka dit.
Jäsande Ams-gubbe: Nähä. Och varför inte då?
Jag: För att jag inte har råd att lägga ut över 600 spänn på busskort.
Jäsande Ams-gubbe: Och vad skulle du sagt om det var en arbetsgivare?
Jag: Ja men då hade jag ju fått betalt.
Jäsande Ams-gubbe: Det får du ju nu också för att söka jobb.
Jag: Det jag får räcker inte ens till halva hyran!
Jäsande Ams-gubbe: Har du A-kassa? Soc?
Jag: Nej. Ingenting.
Jäsande Ams-gubbe: Nähä, men hur betalar du då hyran?
Jag: Min sambo tar lån för att betala hyran.
Jäsande Ams-gubbe: Jaha. Gå till soc och be dom om pengar. De kan lägga ut för busskort och dylikt.
Jag: Jag kan väl för helvete inte gå till soc för att få pengar till ett busskort för att åka till en praktikplats i tre månader där jag inte kommer få ett framtida jobb?
Jäsande Ams-gubbe: Så du tycker inte att din sambo ska ha råd att köpa kurslitteratur?
Jag: Han köper ingen litteratur!
Här börjar jag känna mig rejält påhoppad och börjar, i min trötthet över att bli slussad runt överallt och min frustration över att aldrig få ett vettigt svar, grina.
Jäsande Ams-gubbe: Du behöver ju inte bli ledsen!
Jag: Nähä, men gud så bra!

Jag förklarar att det jag vill är inte att gå till soc och kräva pengar för att kunna köpa ett busskort, utan att gå på ett nytt Lyft-kommun-möte och få en plats, som jag ju faktiskt är garanterad bara jag söker den.
Jäsande Ams-gubbe: Jaha, men gör det då.
Jag: Jaha? Är det bara så? När är mötet då?
Snälla Ams-killen: Jag kan gå ut och höra när det är.
Jag: Ja, tack.

Jaha, så var det med det. På torsdag ska jag på nytt möte och välja ny plats. Vet inte om jag ska välja samma eller någon annan. Beror på vad som finns. Men det lutar åt daglig verksamhet med lindrigt funktionshindrade och utvecklingsstörda. Måste bara ringa och berätta till Skutskärsmannen att jag inte kan ta hans praktikplats.

Det känns som om jag ger upp snart. Jag orkar inte bråka mera. Bestäm ni. Jag ska tacka och bocka för det lilla jag får och bara hålla käft. Det är enklast. Jag lämnar walk-over. Jag mot Ams, 0-1.

-Over & out.

4 kommentarer:

  1. Jag vet egentligen inte vad jag ska säga för att få dig att orka vidare. Men du måste. Låt inte dom jävlarna ta dig. Fan, inte ens candy-critters hjälper dig just nu, men du kan väl prova. En stor påse med colaflarror och romerska bågar som du gillar och sen lite lyse milk till Martin. Sen kramas ni hårt och länge med munnarna fulla med godis och lovar dyrt och heligt att huvudsaken är att ni har varandra. Gör så. Lova! Kram

    SvaraRadera
  2. <3 om det fanns mer colaflarror och romerska (och kanske lite lysmelk) skulle det inte finnas några orättvisor i världen. <3

    SvaraRadera
  3. Hemska människor det finns! Hoppas du hittar ngt snart!

    SvaraRadera
  4. Usch, jag blir ledsen Honeysen! :'( Du är värd det mest välbetalda jobbet i världen.

    SvaraRadera