måndag 6 september 2010

Sjätte september - dag trettiosex, del 2

Back on track. Har mat i magen, köttfärsås och spagetti, och firar att min farfar skulle fyllt 92 idag. Maten kommer sig av att han nämligen såg en okokt, vanlig bit spagetti ligga på golvet en gång och undrade vad det var. När vi berättade att det ju var spagetti, skrattade han åt oss och sa "Nähäni, spagetti är ju mjukt och inte hårt". Splendid.

Nu tillbaka till dagens Lyft-möte. Kom dit kvart i och fick följa med karln och två andra ungdomar in i rummet i förväg. När klockan var tio hade 12 av 25 kommit och vi körde igång. Han som höll i det hela (karln alltså) verkade trevlig på alla sätt och vis och han berättade lite om ditten och datten och sedan skulle han visa vilka platser som finns inom kommunen. De följer här, typ:

4 st platser som gymnastiklärare på gymnasium.
3 st platser som gymnastiklärare på ett annnat gymnasium.
2 platser på fordonstekniskt gymnasium.
1 plats på gymnasium som lärare för svenska för nyanlända.
x antal platser inom förskola och småskola.
x antal platser inom äldreboenden, hemtjänst och dagverksamhet.
2 platser för elutbildade.
2 platser som brandman.
3 platser inom daglig verksamhet för utvecklingsstörda.

Nu kanske ni tror att jag tagit en liten paus här, men that was it.
Jag: Eh? Var är alla administrativa tjänster? Och Migrationsverket och Polisen?
Han: Vad menar du? Det här är kommunen. Det du säger är ju Staten. Det är något helt annat, säger han och skrattar lite nedlåtande.
Jag: Men på Ams kan man ju söka Lyft-platser och de är inte alls de här! Här finns ju bara inom skola!
Han: Jag förstår inte alls vad du pratar om.

Jahapp. Kul, tänkte jag. Dagen fortlöpte med att vi får veta att vi ska jobba 40 h/vecka eftersom de förra omgången hade haft 4 dagar i veckan och den 5:e dagen var jobbsök. Detta hade tydligen missbrukats så nu skulle inte vi få ha det så.
Jag: Jaha, men om jag jobbar 40 timmar i veckan, när är det tänkt att jag ska söka jobb då?
Han: Ja, men du har ju 10 dagar på dig efter de här 10 veckorna som är avsatta för det.
Jag: Så du menar att jag inte ska söka jobb under 10 veckor då?
Han: Ja det är väl upp till dig!
Jag: Men ska jag söka jobb mitt i natten då eller? Om jag vill gå ut och lämna CV:n till arbetsplatser kan jag ju inte göra det klockan åtta på kvällen!
Han: Ja men det är ju upp till dig. (Betydligt mindre trevlig och betydligt mer irriterad.) Men då får du kanske prata med Arbetsförmedlingen och säga att du vill gå ut och lämna ansökningar varenda dag. Hela dagarna bara! Men då ska du ju inte ha praktik. Då passar du ju inte här. Och förresten får du ju ledigt med betalt om du ska på anställningsintervju!
Jag: Ja men hur tusan ska jag få en intervju som jag inte söker jobb på 10 veckor! Det är ju jättekonstigt det här!.
Han: Men du ska ha klart för dig att du inte kommer härifrån idag utan att ha valt en praktikplats.

Men gud så trevligt allt blev. Sedan fortsätter karln och säger återigen att vi faktiskt får ledigt med betalt om vi måste till Ams, till socialen eller till läkare. Dessa får då skriva under på nåt jävla papper att man verkligen varit där (känns som om man är dömd till fotboja eller nåt) och sedan lämna in det till arbetsgivaren.
Han: Ni får alltså betalt även om ni går till läkaren. Sån lyx har då inte jag!
Jag, (tänker):Nej, men du kanske har bättre betalt än 2500 spänn i månaden också, din självgoda skithög.

Jag är sjukt irriterad vid det här laget och sitter med armarna i kors i protest som en jävla femåring. Vi är alltså tvungna att välja en plats innan vi går därifrån. Jag väljer daglig verksamhet för utvecklingsstörda med inriktning teater (alltså verksamheten var inriktad mot teater, inte själva utvecklingsstörningen). Det är säkert ett jättefint jobb och man får nog stor erfarenhet och känner att man gör något meningsfullt, men själva principen att vi måste välja något bara för att komma undan arbetslöshetsstämpeln i 10 veckor, gör mig fly förbannad.

Jag cyklar ner på Ams och frågar vad i helvete som menas. Där säger de att jag visst får välja de Lyft-platser som finns hos dem. Jag ska prata med Thomas, men han är på lunch, så jag går och tröstköper mig en cardigan på Gina Tricot. När Thomas är mätt efter lunchen går jag dit och han ursäktar sig tusen gånger för att jag fått så förvirrande information. Han är nog den bästa arbetsförmedlaren de har (inriktad mot ungdomar också). Han skriver in i min journal att de ska ringa mig imorgon om de platser jag redan sökt och förstår mig att jag vill till en plats där jag tror att jag kan se mig själv i framtiden och som också kanske kan anställa mig efter praktiken. Jag går ut därifrån med hans ord klingande i öronen: Det här ska vi ordna!. Vi får se hur det löser sig imorgon. Jag hoppas på det bästa men är beredd på allt. Har absolut inget emot daglig verksamhet, men jag har ju redan sökt platser som jag tror jag passar bättre på, varför får jag bara inte komma in på dem istället?

Det hör också till saken att karlns skämt var sjukt obehagliga då han bland annat sa: "Det är viktigt att ni som söker platser till skola eller dagis fyller i pappret till polisen eftersom de ska göra en koll på er. Så att ni inte är dömd för pedofili eller något." KUL, grabben!!!

Apropå sjukt, såg förresten på Ams igår att något ställe i Uppsala sökte "Måltidsbiträde utöver det vanliga". Kändes något suspekt. Jag hade inte blivit förvånad om det stått "Hooters" som arbetsgivare. Lite som annonserna som fanns med "Sällskapsdam sökes". Eh. Nej tack, I say.

Hörde av mig till tjejen från mötet idag och sa att jag inte kunde komma på informationen ikväll men hon lät sig inte besegras och vi ska fika på torsdag och hon ska försöka rekrytera mig (antar jag) till att bli hemförsäljare. Good luck. Men vad fan, en orsak att fika på stan, why not?

Nä, nu blir det plugg av ryska och sedan baka bröd! Ikväll börjar ju Ullared igen på Kanal 5 men vår teve är som bekant ovillig att ge oss den njutningen att se bild, så vi får se om det finns på Kanal5-play kanske.

Jag piggar upp mig själv och tar på mig min nya cardigan och säger, som Thomas, att
det här ska vi ordna!


-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar