fredag 17 september 2010

Sjuttonde september - dag fyrtiosju

Jobbchansen hade inte mycket att erbjuda. Såg att jobbet jag sökte igår kväll var utskrivet och uppsatt på väggen, så nu kommer väl halva Gävle söka det. Men det är ju så det är. Annars fanns det inget nytt under solen. Mycket folk var det som vanligt och sossarna hade dagen till ära ställt sig och delade ut rosor utanför Ams till alla som gick in och ut. Det lättade upp stämningen lite och det kändes lite mindre som att tåga in i Mordor.

Efter det gick vi en sväng på stan och sen hem och sambon ringde lärlingsplatsen. Det lät lovande trots att de lärlingsansvariga på kommunen hade sagt att det kanske redan var kört eftersom han sökte så sent (!). Annonsen kom ut häromdagen, liksom. Hur som helst skulle han höra av sig nästa vecka så vi håller tummarna så de blir blå.

Efter detta blev det en andra sväng på stan där sossarna hade torgmöte och delade ut rosor igen. Vi fick två. Det blir fint att ha på bordet på söndag.

Vi var ute och gick i eftermiddags och då ringer de från Arbetsmarknadsenheten (eller nåt annat) i Skutskär och vill att jag ska komma på en intervju på måndag morgon. De hade hört av Ams att jag sökt praktik som fritidsassistent där (jag sökte det när det inte fanns något annat att söka i somras, även om det inte är det jag är intresserad av) och skulle nu hålla en intervju på måndag med en tjej, så de ville att jag också skulle komma och prata med dem. Problemet är att klockan var ca 16.58 när han ringde och personerna som håller i intervjun på måndag vet alltså inte om att jag kommer, så den här människan som ringde mig skulle försöka få tag i dom på måndag morgon "lååångt före mötet ska äga rum på måndag" (innebär detta typ 04.20 natten mot måndag?) och berätta om detta och så får de bekräfta eller neka om de vill ha mig på intervju. Hoppas bara de hör av sig minst 40 minuter innan utsatt tid eftersom bussen går då.

Mitt största problem nu är om jag får någon ersättning om jag ska behöva pendla mellan Gävle och Skutskär - annars går jag ju back redan första veckan typ. Mejlade min handläggare (why bother egentligen? Hon som aldrig hör av sig varken när jag mejlar eller annars) och frågade hur jag gör för att få reseersättning på måndag för mötet. Detta gjorde jag precis när karln hade ringt, eftersom jag tidigare i somras var på intervju på Arlanda och fick bekosta hela resan (400 spänn tur och retur) själv då jag inte var inskriven i UGAn. Nu måste de väl hjälpa en med reseersättning antar jag? Man vet aldrig. Hur som helst var jag snabb att mejla henne eftersom Ams vid Arlanda-situationen påpekade, när jag kom dit efter intervjun, att jag måste säga till i förväg om jag ska ha reseersättning, trots att jag inte får ersättningen förrän efteråt. Ja herregud. Vi får väl alltid se hur det går. På måndag ska jag ju även få veta om Polismyndighets-platsen är tillsatt så allt kanske löser sig på måndag. Eller så blir jag nekad båda platserna. Men då får jag ju gå på Lyft-möte senare den veckan och bli tilldelad nån härlig plats. Det som är fördelen om jag skulle få i Skutskär är att jag åtminstone valt platsen själv. Dock var det ju i brist på annat, men jag behöver i alla fall inte säga att de tvingade på mig den (vilket händer om jag måste gå på nytt Lyft-möte nästa vecka). Känns lite som Folkpartiet det här. Ni har väl sett deras valaffischer? Tycker det säger allt. Fler lärlingsplatser = inga jobb, inga dyra löner.

Jag tyckte i alla fall att det stod så här, eller? Jag tittade väldigt snabbt, så jag förbehåller mig rätten att ha fel. Tur att Janne i alla fall har det rätta smajlet. Han är den som ser gladast ut på alla affischer och det tycker jag att han ska ha cred för.

Som tur är, har vi sambons lärlingsplats att se fram emot (eller hoppas på i alla fall) vilket gör oss på lite bättre humör. Då passar den här lite käcka låten, tycker jag. Ber om ursäkt för alla irländska låtar, men det är lite min inspiration nu. Mitt i hösten. Hösten känns irländsk. Inte för att jag varit där. Men om någon har en resa över, så åker jag gärna och får mina fördomar krossade eller bekräftade. I vilket fall som helst är det bara att säga till, jag tar nästa flyg. Nemas problemas. En keltiskt trad. som jag förstår det hela. Splendid, either way.

With me too-ry-ay
Fol-de-diddle-day
Di-re fol-de-diddle
Dai-rie-oh


-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar