torsdag 30 september 2010

Trettionde september - dag sextio

Hade sjukt svårt att somna igår. Vet inte hur länge jag låg vaken. Först pratade vi om 3D och 2D. Skillnader i utseendet när man jämför Snövit med Shrek. Jag har alltid svårt att se om något är i 3D eller inte, vilket är lite ironiskt då sambon är utbildad inom 3D-grafik och animering. Hur som helst så vet jag att folk med något fel på ögonen kan ha svårt, eller rent av omöjligt, att se 3D och vi var ju på Shrek-filmen på bio i somras när den gick i 3D för att sambon så gärna ville testa. Visst såg jag en bild genom de ohyggligt fula och obekväma 3D-brillorna, men jag fattade inte vad som var speciellt.

Nu är det så, har jag sedan hört, att om jag just har problem med skelning så kan man oftast inte se 3D. Vem var det som fick glasögon vid typ 2,5 års ålder på grund av att hon kunde se både vad som försiggick åt vänster och åt höger samtidigt inklusive blinda fläcken? Jag. Så efter åratal av problem med att inte se sådana här roliga (enligt alla andra) bilder där allt från början är ett enda sull, men som sedan blir en 3D-bild när man kollat i kors i tio minuter på samma nämnda bild, har jag igår kommit fram till att jag är helt stereoblind. Stereoblind.. Det heter så på riktigt. Det roliga är ju att jag alltid känner som att jag tittar mest med högerögat. Jämt. Jag kanske helt enkelt skulle kunna vara blind på vänster utan att märka det. Vem vet. Men det här med 3D-syn är lätt att kolla tydligen, för jag har en länk här som har ett test där man kan se om man kan se 3D eller inte. Lätt som en plätt. Man ska alltså sätta sitt finger framför en grön prick och sedan fokusera på fingret vilket resulterar i att man ser en varsin prick vid sidan av fingret. Jag ser samma gamla prick i mitten bakom mitt finger. Alltså ingen 3D-syn.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article2475251.ece


När vi pratat om det här en stund, accepterar sambon nu varför jag inte fattar att Aladdin, Abu och prinsessan Jasmine är tecknade medan lavan, och tigerhuvudet i början i öknen, är animerade i 3D. Känns bra att ha något att skylla på också.

En annan sak vi pratade om var Muminmamman. Jag skummande i någon tidning för någon månad sedan och såg att det gjort en undersökning där svenskar fick svara på vilka personer/karaktärer de helst såg som sina föräldrar. Jag hittar tyvärr inte artikeln någonstans nu på nätet, men jag har för mig att Muminmamman var den som fick flest röster på sig. Tror också att Marge Simpson kom någonstans högt upp på mamma-listan. Vem som var bäst som fader, kommer jag inte ihåg dock. Om någon hittar denna undersökning, länka den gärna för jag skulle vilja läsa den lite noggrannare. Hur som helst, Muminmamman. Jag tänkte på det igår att människan som har rösten till Muminmamman, hon borde ju få tonvis med jobb för att läsa in böcker. Fatta vad avslappnande att ha en ljudbok uppläst av Muminmamman i egen hög person! Dock vet jag inte om jag skulle känna mig illa till mods eller inte om jag hörde Muminmamman läsa ur, exempelvis, Lillemor Östlins Hinsehäxan.

I hörnet av Norrlandsgatan och Jakobsbergsgatan stod "gatans garde" på plats. Det var bastanta damer, stora och självsäkra. Det syntes att det var deras gata det här. De hade full kontroll. En av de storväxta damerna klev fram till mig och tog ett stadigt tag i min kappa.
-Hörrö du, din jävla lilla blåslampa, dra iväg härifrån! På den här stritan ska det bara vara gamla, hederliga horor.



Man liksom vill skrika: Neeeeej, muminmamman! Gör det inte! Knark och prostitution är inte något för dig! Fast, nu när jag tänker efter kanske det inte vore så dumt ändå att ha henne läsa alla sådana här verklighetsskildrande berättelser ur slummens värld. Folk skulle ju reagera, det är ett som är säkert. Och tänk er tidningsrubrikerna:

Muminmamman avslöjar: Jag sålde till minderåriga på Plattan.


Hualigen. Nej, nu blir det förberedelser inför tentan som snart kommer att läggas ut på internet. Vi har till på måndag på oss, tack och lov, för jag känner mig inte alls fit for fight för en tenta just nu. Sambon ska mejla till lärlingsmannen och fråga hur det går. Nervöst. Men nu är det faktiskt torsdag, Nu måste de ju bestämma sig snart.

Imorgon är det Jobbchansen igen och jag måste också prata med dem gällande min närvarorapport som ska in den 11/10, alltså samma dag jag börjar praktiken vilket innebär att min handledare på praktiken måste skriva under också. Hur jag nu ska hinna få en underskrift av honom och sedan hinna till Ams och lämna in den innan de stänger klockan fyra den dagen är ju en fråga.

Kanske jag ska ta upp det här med min omförmåga att se 3D. Med Försäkringskassan menar jag. Jag kanske ringer på måndag och sjukanmäler mig. -Ja, hej, jag skulle vilja sjukanmäla mig från och med i dag och resten av livet. Vad jag har för problem? Ja, jag är stereoblind, din känslokalla jävel.
Hm, jag har ju dessutom ett problem med förhöjt bilirubinvärde, något som kallas Gilberts syndrom. Det innebär i princip att man har gulsot fast man är vuxen. Fast det syns väldigt sällan på mig och mest i ögonen. Kul. Det fulaste namnet i världen också satte de på den här åkomman och som om det inte var nog så uttalas det inte som i Lasse Hallströms Gilbert Grape (vilket hade kunnat ingiva någon form av respekt, möjligen) utan som Schyllbäär. Great. Jag ska nog åtminstone höra med Försäkringskassan om man kan få handikapptillstånd till bilen om man både har Gilberts och stereoblindhet. Fast då måste jag ju först skaffa mig en bil. Och får jag ens en bil om jag har en åkomma som innefattar något med ordet "blindhet"? Kanske inte är värt att nämna det där med blindheten ändå..

-Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar